Săptămâna aceasta se dezbat în Parlament schimbările ce vor fi aduse Codului Silvic, în principal pentru a combate exploatarea ilegală a lemnului. Trebuie sa privim atenționarea Uniunii Europene, prin procedura de infringement lansată recent, ca pe o oportunitate de a lua decizii radicale pentru însănătoșirea unui sistem care de 30 de ani se luptă să păzească miliarde de arbori în pădure și care caută cioate nemarcate în peste 7 milioane de hectare de pădure.
Credem că este nevoie de o reformă radicală legată de modul în care ne vindem lemnul și ne păzim pădurile. Soluția europeană, pe care WWF o susține, este monitorizarea și controlul la prima plasare în piață. Aceasta presupune ca plata pentru lemnul tăiat din pădurile României să se facă după ce acesta a fost măsurat și transportat la un drum auto; ca autoritățile să controleze transporturile strategic, în funcție de anumiți factori de risc specifici; și ca sancțiunile să fie dure și pe măsura faptelor comise.
“Este nevoie de o schimbare radicală, iar în acest sens autoritatea trebuie să impună controale relevante, pe baza unor indicatori măsurabili, și să renunțe la sarcini administrative inutile care încurajează practic deprofesionalizarea şi conflictul de interese” (Radu Vlad, coordonator proiecte regionale păduri WWF Romania)
Concret, solicităm autorităților:
# Eliminarea conflictelor de interese legate de modul în care ne vindem lemnul
Procedurile actuale privind vânzarea lemnului „pe picior”, direct în pădure, prin care plata se realizează în avans, pe baza unor estimări a volumului arborilor, generează conflicte de interes sistemice şi nu mai corespund realităţilor actuale. Când vindem lemn pe picior nu știm exact cât lemn vindem, iar erorile sunt de cel puțin 20%.
# Renunțarea la marcarea arborilor ca bază a sistemului de control
Marcarea arborilor ca bază a sistemului de control și-a demonstrat ineficiența, trebuie să renunțăm la acest sistem. Amprenta fizică a unui ciocan de fier pe lemnul din pădure nu este o probă solidă în instanță. Este mai degrabă un paravan pentru cei dispuși să păcălească legea și o piedică pentru cei corecți.
# Monitorizarea și controlul la prima plasare pe piață și amprenta digitală a transporturilor
Trebuie să știm exact cât lemn iese din pădure, iar volumul lemnului transportat poate fi determinat prin metode IT moderne, rapide și ieftine care elimină subiectivitatea operatorului. Vrem sa fie introdusă amprenta digitală unică a transporturilor, adică un sigiliu electronic care presupune o scanare a transportului de lemn ce criptează modul unic în care lemnul este așezat în camion utilizând inteligența artificială, similar recunoașterii faciale. Orice alt mod de așezare a lemnelor, fie că este vorba de alt transport sau de încărcarea ulterioară, va putea fi ușor de semnalat în cazul verificărilor.
# Sancțiuni proporționale cu faptele, care să descurajeze practicile ilegale
Fraudarea înregistrărilor care atestă provenienţa legală si a cantității declarate a lemnului trebuie să atragă răspunderea penală. În felul acesta, controlul transporturilor de lemn ar genera probe solide, care nu pot fi contestate în instanță: înregistrarea electronică în timp real, verificarea materialelor lemnoase, vehiculul şi persoana responsabilă.
# Evaluarea efectelor amenajamentelor silvice asupra mediului
Cerem ca elaborarea amenajamentului silvic să țină cont de normele privind protecţia mediului, responsabilitatea coordonării revenind autorităților competente pentru protecția mediului.
Sperăm ca autoritățile să ia în calcul lista cu cele 24 de pagini prin care WWF propune amendamente concrete la Codul Silvic.
Foto: Mircea Struțeanu