POLITICI FORESTIERE
Unul dintre rolurile noastre fundamentale este de a monitoriza constant procesele legislative pentru a preveni măsuri cu impact negativ asupra mediului sau care contravin legislației și principiilor europene de conservare a pădurilor. Propunem modificări legislative cu scopul conservării pe termen lung a biodiversității și a proceselor naturale.
Facem activități de advocacy în domeniul reglementării și finanțării sectorului forestier. Rolul nostru este să facilităm dialogul și să generăm soluții eficiente pe termen lung, pentru conservarea biodiversității.
Punctul central în activitatea noastră de policy pentru 2020-2030 este „Viziunea și principiile de dezvoltare ale Politicilor Forestiere Naționale”.
Punctul central în activitatea noastră de policy pentru 2020-2030 este „Viziunea și principiile de dezvoltare ale Politicilor Forestiere Naționale”. Este vorba despre un plan dezvoltat și propus de WWF alături de mediul academic, ONG-uri, autorități și reprezentanți din industria lemnului, care își propune să modifice din temelii modul în care România își vinde lemnul din păduri.
A fost nevoie de acest document deoarece sectorul forestier din Romania traversează de 30 ani o nesfârșită tranziție de la sistemul comunist, când pădurile și prelucrarea lemnului erau în proprietatea statului, la o piață unică comunitară. O face fără a avea o strategie, fără o viziune și fără un consens cât mai larg cu privire la principiile de dezvoltare ale politicii forestiere naționale. Aceasta este problema centrală care a generat toate dificultățile pe care le avem astăzi.
Așa s-a ajuns ca în România să fie peste 150 de acte normative care reglementează modul de gospodărire a padurilor, adică un hățiș de peste 3.000 de pagini de reguli și proceduri. Anual, mai apar cam două duzini de acte normative care modifică si completează cadrul actual. Singurele constante sunt lipsa de predictibilitate și de transparență. S-a creeat astfel un cadru legislativ ce conține prevederi contradictorii sau nealiniate cu alte domenii de interes, precum protecția mediului sau dezvoltarea rurală.
Cel mai îngrijorator aspect este faptul că politicile actuale nu vizează obținerea unor rezulte concrete, ci respectarea unor proceduri greoaie, neconcludente, care nu țintesc eficiența și care presupun sarcini administrative, adesea inutile, ce alimentează spirala problemelor.
Ca răspuns pentru aceste probleme, WWF a lansat un document de viziune care propune soluții adaptate condițiilor socio-economice actuale și a modului în care societatea percepe problematica gestionării pădurilor. Punctul central în activitatea noastră de policy pentru 2020-2030 este
„Viziunea și principiile de dezvoltare ale Politicilor Forestiere Naționale.”
Noutăti
Fii la curent cu ultimele articole despre păduri

Training video: Cum pot fi oprite ilegalitățile din păduri
EN Ilegalitățile din păduri pot fi oprite dacă aplicăm un sistem de monitorizare și control la prima plasare pe piață a lemnului. Radu Vlad, managerul programelor forestiere la WWF România, explică în detaliu, în cadrul conferințelor „Plantăm fapte bune în România”, cum poate fi implementat acest sistem.

Dacă nu investim acum banii europeni pentru închiderea breșelor din SUMAL, atunci când?
Instrumentele pe care Ministerul Mediului le dezvoltă acum pentru „implementarea deplină a SUMAL” sunt esențiale și de ele depinde succesul reformei pentru combaterea tăierilor ilegale, stabilită în cadrul Strategiei Naționale pentru Păduri (SNP 30). De aceea, la începutul lunii am trimis o scrisoare Ministerului Mediului în care am sugerat câteva

Ce ar trebui să mai includă legea prin care ne protejăm pădurile
După eșecul privind alocarea fondurilor europene pentru păduri în cadrul Planului Național Strategic (PNS), suntem nevoiți să plătim cu bani naționali pentru a ne proteja pădurile. În acest context, Hotărârea de Guvern aflată acum în dezbatere publică, prin care se acordă compensații proprietarilor de păduri care nu pot recolta lemn