Retrocedari

Furtul de lemn, cu acte, continuă în pădurile României

SUMAL-ul, amânat din nou – instrumentul nu poate rezolva problema tăierilor ilegale

Vechea versiune a sistemului informaţional integrat de urmărire a materialelor lemnoase SUMAL va fi folosită până pe 30 ianuarie 2021, conform informațiilor publicate azi în Monitorul Oficial. Sub pretextul acordării „unei perioade de grație tuturor noilor utilizatori ai SUMAL 2.0”, SUMAL 2.0 este amânat pentru a cincea oară din decembrie 2016 și până azi. De fapt, sistemul nu e pe deplin funcțional nici acum, iar eficiența sa este slăbită tocmai de lacunele din Codul Silvic.

Pentru că este un instrument informatic care integrează regulile deja instituite prin legislație, eficiența SUMAL-ului în combaterea comețului cu lemn ilegal este anulată tocmai de prevederile Codului Silvic adoptat recent. Pentru un transport de lemn ilegal, este prevăzută o amendă de 1000 de lei – pentru un surplus cu până 10 mc, mult sub valoarea lemnului furat, a prejudiciului creat.

„Trebuie să ne gestionăm așteptările și să înțelegem că SUMAL 2.0 este practic transformat într-un instrument de trasabilitate a camioanelor și documentelor, și mai puțin al lemnului” ”, declară Radu Vlad, coordonator proiecte regionale păduri la WWF-România. „Monitorizările satelitare, GPS pe camioane, sarcini administrative și un întreg sistem electronic valabil deci doar pentru cei corecți”.

Radu Vlad, coordonator proiecte regionale păduri la WWF-România

În plus, doar 1% din transporturile ce pleacă din pădure sunt verificate de personalul cu atribuții de control, iar controalele sunt la întâmplare și nu urmează o abordare de riscuri.

Atâta timp cât vindem pădurea sub forma unui volum estimat grosier,  al arborilor în pădure înainte de a fi recoltați iar fraudarea declarațiilor privind cantitățile de lemn transportate este pedepsita ca infracțiune silvică doar dacă depășește pagul aberant de 10 mc /transport, se încurajează în continuare furtul cu acte in regula”, adaugă Vlad. „Este o scăpare intenționată a legii, cu atât mai gravă cu cât  supraincarcarea – transportul unei cantități mai mari decât apare în documentele de transport- este astăzi cel mai frecvent mod de operare”.

Radu Vlad, coordonator proiecte regionale păduri la WWF-România

De aceea, WWF-România solicită:

  • ca baza sistemului de control să nu mai fie marcarea arborilor, ci monitorizarea transporturilor de lemn ce pleacă din pădure.
  • ca lemnul din pădurile României să fie plătit după ce a fost tăiat și măsurat sub forma de bușteni, lemn de foc sau tocătură. Acum el e măsurat la ochi, înainte ca arborii să fie tăiați, ceea ce lasă loc speculațiilor.
  • să fie instituită amprenta digitală, adică un „sigiliu electronic” pentru toate transporturile de lemn, ca să eliminăm posibilitatea supraîncărcării camioanelor și transporturile duble.
  • să schimbăm fundamental sistemul de contravenții și infracțiuni, care acum permite furtul cu acte în regulă. Fraudarea declarației privind cantitatea sau proveniența lemnului să atragă răspunderea penală sau suspendarea autorizației de funcționare.

Toate aceste schimbări trebuie introduse în Codul Silvic. Ajută-ne să punem presiune asupra autorităților ca să ne apărăm pădurile! Semnează petiția: https://wwf.ro/implica-te/stop-taierilor-ilegale/

Scroll to Top