dsc_2582

Caravana Apei a poposit în România: semnale de alarmă și soluţii pentru prevenirea unei crize de apă

Caravana Apei, o campanie educativă marca WWF, poposește, în perioada 6-17 iulie, în 7 orașe din România, pentru a atrage atenția asupra utilizării responsabile a apei potabile și asupra nevoii de a proteja rezervele de apă dulce. După 3 evenimente consecutive în București, în cadrul unui cunoscut festival, Caravana a pornit astăzi spre Galați, unde își va întâmpina mâine vizitatorii. Urmează: Tulcea (12 iulie), Mahmudia (13 iulie), Alexandria (15 iulie), Craiova (16 iulie) și Drobeta Turnu Severin (17 iulie).

Fiecare picătură contează

Mai mult de un miliard de oameni de pe Glob nu au acces la apă potabilă curată şi mai mult de 2,6 miliarde nu au igiena de bază. În Africa, mai mult de jumătate din populaţie suferă de cele mai frecvente boli legate de lipsa apei. Milioane de copii mor din cauza acestor boli. Potrivit experţilor, conflictele politice ale deceniilor viitoare vor fi legate de diminuarea surselor de apă potabilă.

Peste 70% din suprafaţa Pământului este acoperită de apă, dar mai puţin de 3% din acest procent este apă dulce. Doar o treime din apa dulce existentă este accesibilă oamenilor, restul fiind stocată în calotele glaciare. Cea mai mare parte a apei dulci accesibile se află în subteran sau stocată în sol. Mai puţin de 0,3% poate fi găsită în râuri şi lacuri. Apa este esențială pentru toate formele de viaţă cunoscute. O folosim pentru gătit, curăţenie, răcire, încălzire şi pentru aproape fiecare pas în procesele de producţie. În general, folosim foarte multă apă.

Prin intermediul a mai multor instrumente interactive, materiale educative și jocuri, echipa de experți și voluntari WWF va explica, în cadrul Caravanei Apei, de ce ne confruntăm cu o criză de apă dulce și va prezenta publicului conceptul de amprentă asupra apei. De exemplu, recuzita Caravanei cuprinde un filtru care arată procesul natural de purificare a apei, labirinturi în care peştii îşi croiesc drum printre apele poluate, un chestionar pe baza căruia cei care răspund corect pot câștiga un album cu fotografii din lungul Dunării şi multe alte materiale educative.

Amprenta asupra apei

Pentru fiecare produs cumpărat sau folosit, fie că vorbim despre o cămașă de bumbac, o felie de pâine sau un echipament electric, se foloseşte o anumită cantitate de apă în procesul de producţie. În cazul unei cămăși de bumbac, de pildă, trebuie sa luăm în considerare apa necesară pentru udarea plantelor din care se realizează materialul pentru cămaşă, precum şi apa consumată în timpul producției și vopsirii. Adunând aceste cantități, rezultă că pentru producţia unei cămăși de bumbac este nevoie de 2700 de litri de apă.

Amprenta medie asupra apei la nivel global este de 1.240.000 litri/persoană/an. Există însă diferenţe foarte mari între ţări. Amprenta asupra apei a unei ţări se calculează prin adunarea cantității necesare pentru a produce toate produsele care sunt consumate de cetăţenii săi, inclusiv cele provenite din import, şi cantitatea de apă consumată în mod direct.

Sfaturi pentru economisirea apei

Echipa WWF prezentă în Caravană vine și cu soluții pentru cei care își propun să consume mai puțină apă, cum ar fi:

Verificați în mod regulat robinetele și capetele de duș! Un singur robinet care picură poate risipi până la 75 litri de apă pe zi. Într-o lună de zile s-ar irosi astfel 2250 litri, care ar putea umple 20 de căzi de baie.
Nu folosiți niciodată toaleta drept coș de gunoi! Consumăm 3-6 litri de apă de fiecare dată când tragem apa la toaletă. Resturile alimentare și șervețelele cosmetice trebuie aruncate în coșul de gunoi.
Închideți robinetul când vă spălați pe dinți! Nu este nevoie să lăsaţi să curgă apa în timp ce vă spălaţi pe dinţi sau vă bărbieriţi. În acest fel puteţi economisi 6-14 litri pe zi.

Mai multe sfaturi pentru economisirea apei, informații și cifre referitoare la amprenta de carbon, dar și calendarul Caravanei în România, sunt disponibile pe: http://romania.panda.org/campanii/caravana_apei/

Susținătorii Caravanei Apei sunt: Coca Cola Company, Europa FM și revista Bioplanet.

Scroll to Top