Cea de-a doua breșă privind fraudarea provenienței legale a lemnului a ieșit la iveală săptămâna trecută, când Garda Forestieră Națională a confiscat 13.500 mc de material lemnos de la un operator din județul Suceava. Acesta s-a folosit de o breșă existentă în SUMAL 2.0, potrivit căreia lemnul achiziționat dintr-o țară membră a Uniunii Europene nu trebuie înregistrat în SUMAL decât atunci când intră în depozitul cumpărătorului, iar camioanele care îl transportă circulă în România pe baza unei simple facturi emise de vânzător.
Apreciem acțiunea Gărzii Forestiere care, printr-o investigație care a durat mai mult de șase luni, a arătat în mod concret cum este utilizată breșa din SUMAL despre care WWF-România (Fondul Mondial pentru Natură) a avertizat încă de acum trei ani. De altfel, WWF a monitorizat constant modul în care operatorii încearcă să folosească „portițele” oferite de sistem și a oferit soluții pe care sperăm că autoritățile le vor lua în considerare în creionarea noului SUMAL 3.0, care va fi lansat în câteva luni.
Cazul din Suceava demonstrează cum un operator român s-a folosit, timp de doi ani, de documente fictive emise de țări din cadrul Uniunii Europene pentru a spăla lemn cu proveniență incertă ce ar fi încăput în aproximativ 270 de tiruri cu remorcă. Transporturile nu au existat însă și în realitate. În schimb, operatorul a înregistrat în acte lemnul pe care îl avea deja în depozit, obținut pe căi ilegale.
Recomandarea WWF pentru închiderea breșei din SUMAL
Pentru a închide această breșă din cadrul SUMAL 2.0, WWF propune:
- Considerarea materialelor lemnoase ca “bunuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul național” (OUG Nr. 41/2022 pentru prevenirea și combaterea comerțului ilicit de bunuri).
- La punctul de intrare în țară al materialelor lemnoase provenite din spațiul intracomunitar, operatorii economici să aibă obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a transportului, în baza documentelor intracomunitare, punând la dispoziția operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate.
- Operatorii să aibă obligația înregistrării transporturilor în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România, in SUMAL 2.0 Avize, în baza codului unic generat de Sistemul RO e-Transport.