Cu ocazia Zilei Internaționale a Mediului, Patrula Zero Plastic își reia activitatea
5 iunie 2024. Ziua Internațională a Mediului marchează începerea celui de-al cincilea an al programului Patrula Zero Plastic, prin care WWF – România (Fondul Mondial pentru Natură), cu susținerea Lidl România, își propune să contribuie la reducerea cantității de plastic din mediul natural.
Patrula își reia activitatea atât în Delta Dunării, cât și în Brașov, având și în acest sezon un calendar plin de activități. Elementul de noutate al acestui an va fi extinderea activităților Patrulei către monitorizarea biodiversității, care se adaugă activităților de educație, advocacy și colectare a plasticului.
Patrula Zero Plastic este activă încă din 2020 și a desfășurat până în prezent activități de informare și educare adresate tinerilor, turiștilor și membrilor comunităților locale, activități de advocacy adresate autorităților locale și responsabililor cu colectarea deșeurilor, precum și activități de ecologizare prin prezența voluntarilor Patrulei în teren, în zona Deltei Dunării și a Brașovului.
Experiența din anii trecuți a Patrulei Zero Plastic a arătat că, pe cont propriu, activitățile de ecologizare nu sunt de ajuns pentru a opri fenomenul deșeurilor de plastic care se descompun în mediul natural, afectând astfel calitatea biodiversității și, nu în ultimul rând, sănătatea oamenilor. Totodată, amenzile și alte mijloace de penalizare aplicate pentru depozitarea, lăsarea sau aruncarea plasticului în natură, nu fac față atitudinilor cauzate de lipsa de educație și de implicare. Așadar, este nevoie de acțiune pe toate planurile, de la modificarea cadrului legislativ, la educație și implicarea activă a companiilor, turiștilor și comunității pentru ca plasticul să nu mai ajungă în natură.
Educație și mobilizare a tinerilor
Componenta esențială a programului este cea de educație și mobilizare – adresată atât elevilor, cât și profesorilor din cele două comunități. Activitățile de educație se vor concentra în două direcții. O direcție face referire la pregătirea profesorilor, pentru ca aceștia să își crească competențele de dezvoltare și implementare ale activităților interactive de la clasă, care au ca tematică protecția mediului. Cealaltă direcție se axează pe interacțiunea directă cu elevii prin întâlniri în care se va discuta despre biodiversitate și plastic, vor fi încurajați sa devină Ambasadori Zero Plastic și să se implice activ. Ideile rezultate din aceste întâlniri vor fi compilate în a doua ediție a Manualului Interactiv Patrula Zero Plastic. Patrula Zero Plastic 2024 își propune să implice mai mult de 1.000 de elevi în activitățile de educație.
Ecologizări și monitorizarea biodiversității
În acțiunile de ecologizare, Patrula Zero Plastic va fi prezentă în teren – pe canalele Deltei Dunării și în pădurile din jurul Brașovului – unde împreună cu Ambasadorii, voluntarii Zero Plastic, partenerii și echipele WWF-România (Fondul Mondial pentru Natură) își propun igienizarea acestor zone, pe parcursul mai multor acțiuni. Se vor monitoriza atât cantitatea de plastic adunată, cât și starea de sănătate a biodiversității. Monitorizarea biodiversității este o activitate nouă în cadrul Patrulei Zero Plastic și presupune determinarea situației existente în ceea ce privește starea habitatelor şi/sau speciilor. Monitorizarea va avea loc în perioada iulie-octombrie iar metodele, precum și planul de monitorizare vor fi stabilite împreună cu specialiști. Acest prim an va fi o evaluare de bază (baseline) a biodiversității urmând ca, dacă analizarea rezultatelor monitorizării se va face timp de mai mulți ani, să se formuleze propuneri de măsuri adecvate pentru protecţia speciilor şi a habitatelor acestora.
Comunicarea creativă a problemei plasticului, precum și oferirea de soluții sunt, de asemenea, piloni importanți ai Patrulei. Mesajul campaniei arată că nu monștrii mitologici sunt „de speriat” pentru comunități și pentru natură, ci plasticul care ajunge în natură. Instalația imersivă “Casa Groazei” va fi prezentă în anumite zone publice sau evenimente, cu scopul de a interacționa cu publicul, informându-l despre subiecte de protecție a mediului, cu accent pe problema plasticului. În același context se vor distribui kit-uri Zero Plastic, pentru a facilita acțiunile de ecologizare individuale.
Monia Martini, Manager proiect Patrula Zero Plastic, WWF – România (Fondul Mondial pentru Natură): “Tinerii de azi sunt din ce în ce mai preocupați de problemele ce țin de mediu iar programul Patrula Zero Plastic este oportunitatea lor de a-și descoperi și dezvolta abilități de lider pentru a face o diferență în viața de zi cu zi. În acest sens am ales relansarea programului de Ziua Mediului, care reprezintă o platformă importantă de conștientizare cu privire la problemele biodiversității, de promovare a practicilor sustenabile și de încurajare a acțiunilor de protejare a planetei.”
Poluarea cu plastic reprezintă o problemă semnificativă, care amenință viața sălbatică, ecosistemele și sănătatea umană. Materialele plastice de unică folosință, cum ar fi pungile, paiele și sticlele de plastic, contribuie în mare măsură la această problemă. Aceste obiecte sunt concepute pentru a fi folosite o singură dată și apoi aruncate, dar au nevoie de secole pentru a se descompune și ajung adesea în gropile de gunoi, în oceane și în alte habitate naturale.
Prin informarea, conștientizarea și implicarea activă a elevilor în demersurile de reducere a consumului de plastic și în diminuarea efectelor poluării cu plastic, Patrula Zero Plastic își propune o schimbare de comportament cu impact pe termen lung în rândul tinerilor de azi, care maine vor deveni adulți responsabili.
Acțiunile de ecologizare sunt un model de bune practici atât pentru comunitățile locale, cât și pentru autorități, iar, pe termen lung, scopul este ca autoritățile și comunitățile locale să inițieze și ele, la rândul lor, acțiuni de ecologizare.
Mai multe detalii regăsiți pe pagina wwf.ro/campanii/patrula-zero-plastic
Pentru informații suplimentare contactați: Monia Martini, Manager proiect Patrula Zero Plastic – [email protected]
Despre WWF – România (Fondul Mondial pentru Natură)
WWF – România (Fondul Mondial pentru Natură) este una dintre cele mai importante organizații specializată în conservarea mediului. De peste 15 ani, WWF – România își propune să oprească degradarea naturii și să protejeze biodiversitatea. Astfel, WWF – România participă activ la conservarea planetei, la restaurarea ecologică a mediului natural și construiește un viitor în care oamenii trăiesc și se dezvoltă în armonie cu natura. Misiunea WWF este implementată prin programe de policy și conservare a naturii, consolidarea capacității publice de a acționa în probleme de mediu și prin advocacy față de companii pentru a reduce amprenta de carbon. Zonele de conservare prioritare ale organizației sunt Maramureș, Transilvania, Sud Vestul Carpaților, Apuseni, Lunca și Delta Dunării. WWF – România (Fondul Mondial pentru Natură) face parte din WWF International, existent de peste 60 de ani, în peste 100 de țări, pe 6 continente. Mai multe informații aici: wwf.ro
Despre Lidl
Lidl, parte a grupului Schwarz, cu sediul central în Neckarsulm, este una dintre companiile de top de pe piața de retail alimentar din Germania și Europa. Lidl operează în prezent peste 12.200 de magazine și peste 220 de centre logistice și depozite în 31 de țări. Lidl este un smart discounter care le oferă clienților produse cu cel mai bun raport calitate-preț. În spatele serviciilor și operațiunilor din magazine și centrele logistice stau simplitatea și orientarea către eficiență. Design-ul și structura proceselor standardizate sunt asigurate de către Lidl Stiftung, cu sediul central la Neckarsulm. În prezent, Lidl are aproximativ 376.000 de angajați, dintre care peste 12.000 în România, unde retailer-ul german are deschise peste 350 de magazine și 6 centre logistice. Dinamismul din activitățile de zi cu zi, rezultatele durabile și corectitudinea în cooperarea profesională construiesc mediul de lucru pentru Lidl ca angajator, peste tot pe Glob. În toate domeniile sale de activitate, Lidl este o companie care acționează cu responsabilitate față de oameni, societate și mediu. Pentru Lidl, sustenabilitatea este metoda prin care își îndeplinește, zi de zi, promisiunea cu privire la calitate.