Bucureşti, 12 mai- Poluarea și defrişarea pădurilor sunt principalele probleme de mediu identificate de români, se arată într-un studiu realizat pro bono de către compania Synovate pentru WWF.
Mai mult de jumătate dintre români sunt îngrijorați de soarta pădurilor
81% dintre persoanele intervievate în cadrul studiului comandat de WWF s-au declarat deranjate de poluare. 8 din 10 români condamnă poluarea aerului, a solului, a pădurilor și a apei și consideră poluarea industrială, chimică și a noxelor drept principalele surse ale poluării, în general. Mizeria, gunoaiele- în general, deșeurile sunt probleme care îi afectează pe cea mai mare parte dintre respondenți.
Lipsa parcurilor și, în general, a spațiilor verzi, constituie un motiv de ingrijorare pentru mai mult de jumătate dintre persoanele care au participat la studiu. 60% dintre acestea sunt îngrijorate de soarta pădurilor din România, în mod particular de problema defrișărilor.
Totodată, respondenții consideră ca fiind probleme de mediu și lipsa de civilizație, lipsa educației de mediu, corupția, dezinteresul autorităților și slaba mediatizare în media a acestor aspecte.
WWF depune eforturi pentru protejarea pădurilor
WWF consideră drept o prioritate protejarea şi conservarea pădurilor din România, cu atât mai mult cu cât in ţara noastră se gasesc 250,000 de hectare de păduri seculare, una dintre cele mai intinse suprafete din Europa. Aceste paduri se confruntă cu nenumărate presiuni, dintre care cea mai ameninţătoare este tăierea, atât sub formă legală cât şi ilegală, ambele cauzate de faptul că aceste păduri nu sunt incluse într-un sistem de protecţie totală. WWF atrage atenţia asupra nevoii de acţiune imediată, în scopul păstrării ultimelor păduri seculare care au mai rămas în regiunea noastră.
În prezent, WWF sprijină protejarea a peste 1300 de hectare de păduri seculare.
Peste 1000 de hectare din pădurea seculară de la Strâmbu Băiuţ, din Maramureş, au fost puse sub protecţie provizorie, până la declararea zonei drept rezervaţie naturală, demers iniţiat de WWF în anul 2010.
Alte 350 de hectare de pădure seculară din Pădurile Şincii (judeţul Braşov) sunt protejate prin fondurile colectate în campania 2% de anul trecut, demers care continuă şi în acest an.
Comportamentul filantropic
Conform studiului, 5 din 10 români cunosc cel puțin o organizație care se ocupă cu protecția mediului. 4 din 10 au declarat că au făcut donații în trecut, suma medie donată fiind de 43.6 lei. Preferate sunt donațiile pentru ajutorarea copiilor (76%), a persoanelor cu probleme grave de sănătate (33%) și ajutorarea bătrânilor (32%). Doar 7% dintre respondenți au făcut donații pentru protecția mediului și a animalelor.
42% dintre români cumpără produse ecologice
Conform studiului, percepția pe care o au românii asupra produselor ecologice este aceea a unui „produs natural”, „ făcut la țară” sau „făcut în casă”, un „produs de calitate”, „conceput după o rețetă veche”, „rețetă tradițională”.
La nivel declarativ, 42% dintre participanții la studiu sunt cumpărători de produse atestate ecologic, provenite atât din România, cât și din export, consumând aceste produse în medie de 1.8 ori pe lună. 66% dintre cumpărătorii de produse atestate ecologic își motivează preferința pentru acestea prin faptul că „le consideră sănătoase”, iar 38% „le consideră de calitate superioară”.
Conform opiniei respondenților, principala barieră care stă în calea consumului de produse tradiționale și de produse ecologice o reprezintă prețul prea ridicat al acestora, urmată de slaba prezență a acestor produse la raft.
Principalul canal de unde respondenții își achizitionează alimentele ecologice este supermarket-ul (44%).
Studiul Synovate este reprezentativ la nivel urban național și a implicat 891 de respondenţi, bărbaţi şi femei, cu vârsta cuprinsă între 18 şi 64 ani. Studiul a fost realizat în perioada februarie-martie 2011.
Pentru informaţii suplimentare, vă rugăm contactaţi:
WWF Programul Dunăre-Carpaţi România, persoană de contact: Ioana Beţieanu, Specialist media și campanii, [email protected], 0730 098 716.
Despre WWF (World Wide Fund for Nature):
Înfiinţată în anul 1961, WWF este cea mai importantă organizaţie internaţională care derulează proiecte pentru conservarea naturii, în peste 100 de ţări. Misiunea WWF la nivel global este să oprească degradarea mediului înconjurător şi să construiască un viitor în care oamenii trăiesc în armonie cu natura.
Detalii la: www.wwf.ro
Despre Synovate
Synovate, parte a Aegis Group – un lider mondial in servicii de marketing, a fost fondată în 2003 si este una dintre cele mai mari companii de cercetarea pieţii şi sondarea opiniei publice. Compania îşi desfăşoară operaţiunile în peste 60 de ţări, având peste 120 de birouri si 6000 de angajaţi.
Detalii la: www.synovate.com