APM Hunedoara duce mai departe ilegalitatea construcţiei DN 66A care distruge peisajul forestier intact (PFI) [1] din munţii Retezat-Godeanu. Agenţia de Protecţie a Mediului (APM) Hunedoara a omis să implice în procedura de evaluare a impactului asupra mediului al construcţiei DN 66A organizaţiile Greenpeace şi WWF, declarate interesate în acest proces încă din noiembrie 2006 [2]. Un anunţ de la pagina de internet a APM Hunedoara menţionează că astăzi este ultima zi, din numai cinci, în care publicul a avut dreptul să trimită comentarii privind potentialul impact asupra mediului pentru sectorul de drum DN 66 A km 47+600-66 +204 Câmpuşel – Cerna [3].
Gabriel Păun, coordonatorul campaniei Greenpeace pentru protejarea Peisajului Forestier Intact din grupa munţilor Retezat-Godeanu, este dezamăgit că „noul Ministru al Mediului, domnul Attila Korodi, nu a răspuns solicitării Greenpeace din luna aprilie de a prezenta poziţia instituţiei sale faţă de construcţia DN 66A. Cât despre APM Hunedoara, am crezut că este un aliat pentru oprirea construcţiei DN 66A, deoarece nu a avizat lucrările, dar astăzi pare să dea o mână de ajutor DRDPT, care se află într-o ilegalitate grotească. Nu are acordul de mediu nici măcar pentru tronsonul Câmpu lui Neag – Câmpuşel, unde a distrus deja 3 km din Parcul Naţional Retezat, şi acum forţează demararea lucrărilor la tronsonul de drum care ar urma să traverseze Parcul Naţional Domogled-Valea Cernei prin mijloc, fără a implica APM Gorj pe raza căreia ar urma să continue lucrările“[4].
„APM Hunedoara a uitat de obligaţiile legale de a informa direct Greenpeace şi WWF, declarate părţi interesate în derularea proiectului de modernizare a drumului national 66 A şi de a ne pune la dispoziţie documentaţia pentru a putea trimite la timp observaţii tehnice şi ştiinţifice pertinente privind potentialul impact asupra mediului. Termenul pentru trimiterea comentariilor este absurd de scurt şi ne aflăm astazi în imposibilitatea de a-l onora”, a subliniat Luminiţa Tănasie, coordonator WWF Programul Dunăre Carpaţi România.
Drumul naţional 66A este realizat din bani publici, alocaţi nechibzuit de Guvernul României. Drumul se realizează ilegal, distruge ultimul peisaj forestier intact din Europa Centrală, Vestică şi de Sud şi nu aduce niciun avantaj economic României. „După ce a renunţat la ideea de a mai realiza planul urbanistic zonal promis în toamnă, prefectul de Hunedoara, domnul Vladu Cristian, se arată din ce în ce mai ataşat de construcţia DN 66A, abuzând în declaraţiile sale de numele Băncii Europene de Investiţii (BEI), care ar fi alocat deja fonduri pentru construirea acestui drum.[5] Răspunsurile în scris pe care le-am primit din partea celor doi vice-preşedinţi ai BEI infirmă categoric propaganda mincinoasă a domnului prefect Vladu. Este o ruşine pentru România că astfel de oameni se află încă în poziţii de conducere ale unor instituţii publice. Ar trebui să se ia măsuri aspre de sancţionare împotriva lui“, a mai declarat Păun.
Greenpeace şi WWF cer:
– Ministerului Mediului să îşi exprime poziţia cu privire la construcţia DN 66A;
– APM Hunedoara să facă disponibil la pagina sa de internet studiul de evaluarea impactului asupra mediului şi să prelungească termenul de primire a observaţiilor pănă la 45 de zile lucrătoare de la data publicării studiului de impact;
– APM Gorj să facă disponibil la pagina sa de internet studiul de evaluarea impactului asupra mediului şi să ofere publicului cel puţin 45 de zile lucrătoare pentru trimiterea observaţiilor;
– Prim-Ministrului Călin Popescu-Tăriceanu să se clarifice public sursa finanţării pentru construcţia DN 66A;
– Prefectului de Hunedoara Cristian Vladu să îşi prezinte imediat demisia;
– Gărzii Naţionale de Mediu să sancţioneze DRDPT şi să sisteze complet lucrările la DN 66A;
– Jandarmeriei Române să asigure paza pe traseul DN 66A, pentru a asigura că lucrările au fost stopate.
Pentru mai multe informaţii şi pentru a obţine fotografii cu lucrările ilegale la DN 66A, vă rugăm contactaţi:
Gabriel Păun, coordonator campanii Greenpeace, tel. 0744 351977;
Luminiţa Tănasie, coordonator WWF Programul Dunăre Carpaţi România, 0744 163283.
NOTE:
[1] Un peisaj forestier intact este un teritoriu în cadrul zonei de pădure, care conţine ecosisteme împădurite şi neîmpădurite (gol alpin, lacuri, mlaştini) cu influenţe umane minime şi care măsoară o suprafaţă de minim 500 km pătraţi, şi având diametrul de cel puţin 10 km. Criteriile PFI sunt disponibile la cerere.
[2] Adresele 2161/22.11.2006 si 147/22.11.2006 către APM Hunedoara prin care Greenpeace, respectiv WWF, se declară părţi interesate în derularea proiectului de modernizare a drumului naţional 66 A.
[3] CNADNR-Directia Regionala de Drumuri si Poduri Timisoara, anunta publicul interesat asupra deciziei de continuare a procedurii pentru emiterea acordului de mediu privind proiectul,,Consolidare DN 66 A km 47+600-66 +204 Campu lui Neag Cerna ‘’, cu evaluarea impactului asupra mediului al carui titular este CNADNR-Directia Regionala de Drumuri si Poduri Timisoara. Informatiile privind potentialul impact asupra mediului, pot fi solicitate la sediul APM Hunedoara,str. A. Vlaicu nr.25, Deva, in zilele de luni-vineri, intre orele 8.00-16.00 si la sediul CNADNR-DRDP Timisoara, str. Coriolan Baran nr.18. Observatiile publicului se primesc zilnic la sediul APM Hunedoara in Deva, str. A. Vlaicu nr.25 in termen de 5 zile lucratoare de la aparitia anuntului
[4] În adresa 446/11.10.2006 a Ministerului Transporturilor către Consiliul Ştiinţific al Parcului Naţional Retezat se menţionează că, având în vedere că tronsonul Câmpuşel – Coada lac de acumulare Valea lui Iovan este amplasat pe teritoriul judeţelor Hunedoara şi Gorj, documentaţia tehnică pentru obţinerea acordului de mediu, conform Ordinului 860/2002 trebuie depusă atat la APM Hunedoara, cât şi la APM Gorj.
[5] „Finanţarea investiţiei este asigurată din fonduri de la BEI. Finanţarea va fi asigurată în continuare prin programul BEI pentru calamităţi.”, a declarat Prefectul Cristian Vladu la şedinţa Consiliului Ştiinţific al Parcului Naţional Retezat, conform procesului verbal Nr. 78 din 29.11.2006