Reforma RNP Romsilva: între angajamente asumate și condițiile pentru un impact real

Ministerul Mediului a publicat recent, în consultare publică, proiectul de Hotărâre de Guvern privind organizarea și funcționarea Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva. Vedem acest demers ca pe un nou pas ce demonstrează determinarea autorităților de a înfăptui această reformă mult așteptată și asumată de-a lungul ultimilor ani. Pentru ca acest efort să-și atingă obiectivele, reafirmăm două aspecte esențiale care trebuie tratate cu prioritate: definirea clară a așteptărilor față de această întreprindere publică și asigurarea resurselor necesare pentru ca aceasta să își poată îndeplini misiunea.

Necesitatea revizuirii „Scrisorii de Așteptare”

O reformă reală, realizată în acord cu prevederile PNRR și OUG 109, invocate și în nota de fundamentare, nu poate fi construită fără o revizuire prealabilă a Scrisorii de Așteptare – documentul care trasează misiunea și obiectivele întreprinderii publice, obligațiile de serviciu public și indicatorii de performanță pentru selecția Consiliului de Administrație al RNP Romsilva. Reiterăm ceea ce am semnalat deja anterior și anume că, fără modificarea acestei “Scrisori de așteptare” prin Ordin de Ministru:

  • Obligațiile de serviciu public rămân în continuare formulate și încadrate, fără o fundamentare adecvată în raport cu rolul lor strategic și cu prevederile cadrului legislativ în vigoare;
  • Indicatorii de performanță nu sunt pe deplin aliniați cu obiectivele Strategiei Naționale pentru Păduri (SNP30)
  • Țintele anuale pentru indicatorii de performanță nu sunt corelate cu obiectivele stabilite prin cadrul de politici forestiere și de mediu și par lipsite de relevanță în raport cu nivelul de ambiție necesar.

Mai mult, proiectul de Hotărâre de Guvern propune o nouă listă de indicatori „la alegere” pentru directorii direcțiilor silvice și șefii ocoalelor silvice. Aceasta nu este pe deplin aliniată cu lista indicatorilor de performanță aplicabilă pentru selecția Consiliului de Administrație, care ar trebui să fie preluată și reflectată corespunzător la nivelul conducerii executive a Regiei.

Reinvestirea profitului - o condiție pentru succes

Considerăm că se impune un angajament ferm al Guvernului, prin această Hotărâre, ca cel puțin 90% din profitul Romsilva să poată fi reinvestit în următorii patru ani, pentru a putea îndeplini indicatorii de performanță stabiliți.

O reformă reală implică un program de investiții diverse în:

  • digitalizare,
  • dotarea cu mijloace de producție specifice domeniului de activitate,
  • dezvoltarea infrastructurii forestiere necesare pentru protejarea valorilor de mediu, creșterea competitivității și valorificarea superioară a lemnului.

Fără acestea, întreprinderea publică nu își poate îndeplini obiectivele stabilite. Fiind o întreprindere publică, în afara obligațiilor de serviciu public, Regia are acces limitat la fonduri europene sau de la bugetul de stat care să nu cadă sub incidența ajutorului de stat. Fără posibilitatea reinvestirii judicioase a profitului obținut, Romsilva riscă să rămână blocată exact acolo unde este cel mai mare potențial de transformare și, în timp, să fie expusă riscului de insolvență.

WWF-România își menține disponibilitatea de a contribui constructiv, cu argumente tehnice și propuneri concrete. România are nevoie de Regie Națională a Pădurilor eficientă, transparentă și competitivă, capabilă să răspundă atât cerințelor economice, cât și nevoilor de protecție a naturii și de dezvoltare locală.

Invităm autoritățile să continue dialogul tehnic necesar pentru a construi împreună o reformă solidă, capabilă să livreze rezultate concrete.

Scroll to Top