Protecția verde, distrusă: Comisia Europeană pune în pericol garanțiile pentru natură și sănătate 

Propunerile de slăbire a legislației UE marchează o turnură periculoasă către reguli mai relaxate și riscuri sporite pentru sănătatea publică. 

București, 11 decembrie 2025

Pe 10 decembrie, Comisia Europeană a publicat noul Pachet Omnibus pentru Mediu și Pachetul pentru Rețele (Grids Package), care include propunerea pentru  Directiva privind accelerarea energiilor regenerabile[1]. Aceste documente confirmă ceea ce societatea civilă, oamenii de știință și cetățenii îngrijorați avertizează de luni de zile: Comisia condusă de Ursula von der Leyen demontează decenii de protecție pentru natură câștigate cu greu, punând în pericol aerul, apa și sănătatea publică în numele competitivității. 

Aceste propuneri nu sunt ajustări izolate sau tehnice: ele fac parte dintr-un sistem mai amplu de atacuri – de la slăbirea Regulamentului UE privind Defrișările (EUDR)[2] până la reducerea protecțiilor împotriva substanțelor chimice și pesticidelor[3], deschizând calea creșterii poluării. Acest proces de slăbire a legislației depășește sfera politicilor de mediu și subminează responsabilitatea democratică. 

Avertismentele cetățenilor și experților au fost ignorate până acum, ridicând îngrijorări serioase privind legitimitatea procesului. Acest lucru este demonstrat de constatarea “administrare defectuoasă” a Ombudsmanului UE privind „simplificarea” Politicii Agricole Comune (PAC) din 2024[4], precum și de cele aproape 200.000 de răspunsuri ale cetățenilor la consultarea publică pentru Omnibusul de mediu, care au fost în cele din urmă ignorate[5]

Așa-zisele „economii” invocate de Comisie sunt promovate fără nicio evaluare a impactului și se concentrează exclusiv pe reducerea costurilor de conformare, ignorând costurile mult mai mari generate de poluare, colapsul ecosistemelor și dezastrele climatice. Propriile estimări ale Comisiei arată că aplicarea deficitară sau lipsa implementării legislației de mediu costă deja Europa aproximativ 180 de miliarde de euro anual[6] din cauza impactului asupra sănătății și a daunelor de mediu. 

Sabien Leemans, Manager pentru Biodiversitate la WWF European Policy Office, a declarat: 
„Propunerea de astăzi marchează încă un prag trist în nebunia dereglementării. Este ca și cum am privi un accident în reluare, în slow-motion: Comisia propune ‘schimbări minore’, pierde complet controlul, apoi eurodeputații și statele membre ajung să destructureze legi întregi de mediu. Am văzut acest lucru cu primul Omnibus, cu Regulamentul UE privind defrișările, iar același lucru se poate repeta și acum.” 

Omnibusul de Mediu prezintă amenințări grave pentru ecosistemele europene și sănătatea publică 

Mai multă poluare industrială și chimică 

Subminarea Directivei privind Emisiile Industriale (IED)[7] și eliminarea bazei de date SCIP, care compromite ambițiile UE privind economia circulară[8], vor permite poluării industriale să persiste mai mult timp, expunând comunitățile la emisii nocive care se puteau evita și crescând expunerea populației la substanțe chimice toxice. 

Apă nesigură 

Revizuirea și slăbirea anunțată a Directivei-cadru Apă[9] este extrem de alarmantă. Ecosistemele de apă dulce sunt deja într-o stare critică, iar degradarea suplimentară va amplifica riscurile pentru sănătate și va reduce capacitatea acestora de a ne proteja împotriva dezastrelor climatice. Practic, un cadou pentru industrie, cu un cost imens pentru oameni și natură. 

„Stres” suplimentar asupra biodiversității 

Lansarea unui așa-numit „test de stres” pentru Directivele Păsări și Habitate[10] este complet deconectată de realitatea crizei biodiversității. Ecosistemele sănătoase sunt esențiale pentru combaterea schimbărilor climatice, însă Comisia pare să ignore acest lucru și avertismentele științifice. 

Sănătatea cetățenilor europeni este pusă în pericol grav 

În timp ce doar câteva industrii puternice vor beneficia, slăbirea reglementărilor va crește expunerea la substanțe toxice, va degrada calitatea aerului și apei și va amplifica riscurile pe termen lung pentru comunități. Acest recul elimină măsrile care protejează împotriva cancerului, bolilor respiratorii și degradării mediului. UE ar trebui, dimpotrivă, să consolideze protecția, pentru a apăra sănătatea publică și a asigura un mediu curat, sigur și sănătos. 

Sofie Ruysschaert, Senior Policy Officer pentru Restaurarea Naturii, BirdLife Europe și Asia Centrală, a declarat: 
„Directivele Păsări și Habitate sunt coloana vertebrală a protecției naturii în Europa. Subminarea lor acum ar șterge decenii de progres câștigat cu greu și ar împinge UE către un viitor în care ecosistemele și comunitățile care depind de ele sunt lăsate periculos neprotejate. Comisia ar trebui să sprijine o implementare fermă, în deplin acord cu cerințele legale.” 

Sergiy Moroz, Policy Manager pentru Natură, European Environmental Bureau, a declarat: 
„Noile reguli de autorizare anunțate astăzi elimină protecții esențiale pentru apă, adăugându-se deciziei iresponsabile de săptămâna trecută ca principala lege a UE privind apa să fie revizuită anul viitor fără nicio evaluare adecvată. Aceste decizii sunt o palmă dată cetățenilor europeni, sănătății lor și dreptului lor fundamental la apă curată. Protecția apei nu este un domeniu ce poate fi dereglementat – este fundamentul unei ape curate, sigure și reziliente pentru milioane de europeni.” 

Noul Pachet UE pentru Rețele accelerează și mai mult dereglementarea 

Propunerile privind procedurile de autorizare[12] riscă să creeze: 

Incertitudine juridică 

În loc să accelereze tranziția către energie regenerabilă prin aplicarea legislației existente, ele introduc un amestec complicat de cerințe neclare și termeni vagi, ușor de interpretat și nealiniați cu procedurile de evaluare de mediu. Acest lucru va duce inevitabil la proiecte prost planificate, conflicte cu fauna sălbatică și opoziție din partea comunităților locale. 

Lipsă de flexibilitate 

Reguli rigide vor elimina marja de apreciere a statelor membre în atingerea țintelor pentru energia regenerabilă. Prioritățile naționale, cum ar fi urbanismul sau protecția mediului, sunt anulate, ceea ce va genera restricții disproporționate privind utilizarea terenurilor. 

Slăbirea protecției mediului 

Directiva permite ca tot mai multe proiecte să evite garanțiile de mediu. Acest lucru pune în pericol zonele sensibile ecologic – inclusiv siturile Natura 2000 și râurile cu curgere liberă – și riscă să transforme dezvoltarea accelerată din excepție în regulă. 

Este evident că aceste propuneri nu urmăresc în realitate accelerarea energiei regenerabile: ele favorizează interesele industriei și contrazic jurisprudența consolidată a UE[13], subminând protecția mediului și amenințând statul de drept. 

Ioannis Agapakis, avocat în cadrul Programului Wildlife & Habitats, ClientEarth, a declarat: 
„După luni de haos legislativ, Comisia a aplicat o lovitură devastatoare chiar pilonilor ordinii juridice a UE. Ocolește controlul democratic și ignoră propriile reguli procedurale, deturnând cadrul de autorizare de mediu. Și mai grav este faptul că a acționat fără nicio evaluare de impact sau dovezi, în pofida recomandărilor clare ale Ombudsmanului European – un nivel de arbitrar care ridică serioase semne de întrebare privind respectarea statului de drept.” 

Implementarea acestor prevederi va duce la pierderi suplimentare de habitate și la declinul speciilor în UE. Având în vedere starea deja fragilă a multor ecosisteme, riscul de extincții reale este extrem de ridicat. 

UE trebuie să decidă dacă rămâne un lider global în protejarea oamenilor și a naturii sau dacă devine un teren de joacă dereglementat pentru interesele corporative. Solicităm Parlamentului European și statelor membre să respingă acest Omnibus și să oprească valul de dereglementare pe care îl reprezintă. 

NOTE PENTRU REDACȚIE 

[1] Pachetul Omnibus pentru Mediu: 
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_25_2997 
Pachetul UE pentru Rețele (European Grids Package): 
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_25_2945 

[2] Regulamentul UE privind defrișările (EUDR) este prima lege din lume care urmărește stoparea defrișărilor la nivel global. Aceasta împiedică introducerea pe piața UE a produselor legate de defrișări și obligă companiile să demonstreze că lanțurile lor de aprovizionare sunt „fără defrișări”. 
https://together4forests.eu/about-us/faq-about-the-eudr 

[3] Comisia Europeană urmează să publice „Food and Feed Safety Omnibus” la 16 decembrie. Un proiect scurs în presă sugerează o slăbire severă a protecției împotriva substanțelor chimice periculoase, prin acordarea de autorizații pe termen nelimitat majorității pesticidelor, eliminarea obligației statelor membre de a analiza cele mai recente dovezi științifice independente și dublarea perioadelor de eliminare treptată pentru pesticidele extrem de toxice după interzicere. 

[4] Comunicat Ombudsmanul UE: 
https://www.ombudsman.europa.eu/en/press-release/en/215989 
Comunicat ClientEarth & BirdLife Europe: 
https://www.birdlife.org/news/2025/11/27/eu-watchdog-slams-commissions-undemocratic-environmental-rollbacks/ 

[5] Informații despre cele aproape 200.000 de mesaje trimise de cetățeni: 
https://handsoffnature.eu/news/hands-off-nature-nearly-200000-citizens-say-no-to-weakening-eu-environmental-laws/ 

[6] Sursă – estimările Comisiei Europene privind costurile neaplicării legislației de mediu: 
https://environment.ec.europa.eu/document/download/05a3b495-14b1-4e21-b12f-e90750a486ed_en?filename=COM_2025_420_F1_COMMUNICATION_FROM_COMMISSION_TO_INST_EN_V6_P1_4037868.PDF 

[7] Directiva privind Emisiile Industriale (IED) reglementează emisiile provenite de la unele dintre cele mai poluante industrii ale UE, responsabile pentru aproximativ 20% din emisiile în aer și apă și 40% din emisiile totale de gaze cu efect de seră. Revizuită în 2024 („IED 2.0”), aceasta obligă instalațiile vizate să elaboreze planuri de transformare pentru atingerea unei economii curate, circulare și neutre climatic până în 2050 și să implementeze sisteme de management de mediu. 
https://eeb.org/wp-content/uploads/2024/08/IED-and-IEP-R-assessement.pdf 

[8] Baza de date SCIP a UE este un sistem informatic gestionat de Agenția Europeană pentru Produse Chimice (ECHA), destinat colectării și publicării informațiilor despre substanțele extrem de îngrijorătoare (ex.: PFAS, plumb, ignifuganți bromurați) din produsele introduse pe piața UE. Comisia Europeană propune eliminarea singurei baze de date care conține informații despre substanțele periculoase fabricate și importate în Europa, creând un gol major în gestionarea deșeurilor, fără un sistem alternativ clar. Eliminarea SCIP va favoriza recircularea substanțelor toxice, va submina siguranța materiilor prime secundare și va compromite credibilitatea UE în promovarea unei economii curate și circulare. 

[9] Directiva-cadru Apă (WFD) și directivele conexe privind poluanții prioritari reprezintă fundamentul politicii UE în domeniul apei. WFD protejează și restaurează ecosistemele de ape interioare, costiere și subterane și asigură apă curată și sigură pentru populație. Obiectivul este prevenirea deteriorării apelor și atingerea „stării bune” prin reducerea poluării și refacerea râurilor, lacurilor și zonelor umede degradate. 
https://wwfeu.awsassets.panda.org/downloads/lre-eu-water-framework-directive_web.pdf 

[10] Directiva Păsări protejează toate păsările sălbatice, în special speciile amenințate și migratoare, prin interzicerea activităților nocive și crearea de arii protejate. Directiva Habitate protejează peste 1.000 de specii și 230 de tipuri de habitate, impunând evaluări stricte ale activităților economice. Împreună, aceste legi au stat la baza a peste trei decenii de conservare, permițând reveniri spectaculoase ale unor specii precum codalbul, castorul și marile carnivore, iar rețeaua Natura 2000 protejează în prezent peste 18% din teritoriul terestru și 10% din mările UE. 
https://www.eea.europa.eu/en/analysis/indicators/natura-2000-sites-designated-under 

[11] Raportul UNEP – Global Environmental Outlook, publicat ieri, arată că investițiile într-o climă stabilă, o natură sănătoasă și o planetă fără poluare pot genera trilioane de dolari în PIB suplimentar, pot preveni milioane de decese și pot scoate din sărăcie sute de milioane de oameni. Adoptarea unor abordări de tip „întreaga societate și întregul guvern” ar putea genera câștiguri macroeconomice globale estimate la 20.000 miliarde USD/an până în 2070, crescând ulterior la 100.000 miliarde USD/an
https://www.unep.org/news-and-stories/press-release/un-report-investing-planetary-health-would-deliver-higher-gdp-fewer 

[12] Comisia Europeană a prezentat astăzi Pachetul pentru Rețele și Omnibusul de Mediu, care conțin propuneri de modificare a unui număr mare de acte legislative pentru crearea unui cadru UE de simplificare și accelerare a procedurilor de autorizare pentru infrastructura de rețea, proiecte de energie regenerabilă, stocare și stații de reîncărcare. Inclusiv Regulamentul privind accelerarea evaluărilor de mediu riscă să grăbească pierderea biodiversității. 

[13] De-a lungul anilor, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a dezvoltat o jurisprudență solidă privind aplicarea Directivelor Păsări și Habitate și a întregului acquis de mediu al UE. Prin hotărârile sale, a stabilit clar sfera de aplicare a legislației de mediu, crescând claritatea juridică pentru statele membre și dezvoltatorii de proiecte și încurajând o abordare echilibrată între protecția economică și cea de mediu. 


Scroll to Top

Abonează-te la Newsletter

Abonează-te la Newsletter

Abonează-te la newsletterul WWF România și rămâi la curent cu toate noutățile noastre.

Câmpurile marcate cu steluță (*) sunt obligatorii.

This field is hidden when viewing the form
DD dot MM dot YYYY