_c__doru_oprian__7__1

Şcoala Gimnazială „NicolaeTitulescu” din Cluj-Napoca câștigă concursul „Cartea Mării Negre”

București, 17 iunie 2014 – Elevii Şcolii Gimnaziale „NicolaeTitulescu” din Cluj-Napoca sunt câștigătorii concursului „Cartea Mării Negre”, lansat de WWF-România în urmă cu câteva săptămâni. Cei 25 de elevi din echipa de proiect , sub îndrumarea profesorului Borbála Nagy și împreună cu o echipă existinsă de profesori și alți 365 elevi din clasele primare şi gimnaziale s-au remarcat prin activități cu impact dedicate Mării Negre. Pachetul de premii conține un microscop digital de ultimă generație și atlase cu ajutorul cărora vor putea aprofunda studiul bogățiilor naturale ale mării.

Concursul, derulat între 13 mai și 16 iunie 2014, a atras peste 3.000 de elevi din clasele pregătitoare și I-VIII din 26 de județe, care, sub îndrumarea profesorilor, au construit mini-proiecte dedicate vieții marine, inspirate din pachetul educativ „Cartea Mării Negre”. Pachetul reunește informația teoretică cu aplicații și metode practice care permit înțelegerea aspectelor ce țin de geografia, biologia și protejarea Mării Negre.

Pe lângă echipa școlii clujene distinsă cu premiul I, premiile au fost acordate și următoarelor școli, pentru implicare remarcabilă, o mare diversitate a activităților organizate și adaptări creative ale metodelor propuse în pachetul educativ „Cartea Mării Negre”:

Premiul II – Şcoala Gimnazială Palanca, județul Bacău, coordonator Andreea Juverdeanu
Premiul III – Şcoala Gimnazială Nr 1 Ciocănești, județul Călărași, coordonator Silvia Melente

Mențiuni
• Colegiul Național „Victor Babeș”, București, coordonator Annemarie Ioja
• Școala Gimnazială Nr. 1 Râmnicu Sărat, județul Buzău, coordonator Cornelia Berteșteanu
• Colegiul Național Iași, județul Iași, coordonator Fiscutean Mihaela
• Școala Gimnazială Mihai Eminescu Săliștea de Sus, județul Maramureș, coordonator Chiș Elena
• Şcoala Gimnaziala „Grigore Antipa” Tulcea, județul Tulcea, coordonator Claudia Iosifescu

„Încă de la începutul proiectului am avut de luat o decizie importantă legată de aria de acoperire a acestuia – rămânem doar în zone litorale sau ne adresăm județelor din întreaga țară? Am optat pentru a doua variantă, deoarece Marea Neagră este un spațiu definitoriu pentru țara noastră și pentru orice cetățean, adult sau copil. Pe parcursul anului școlar, reacțiile primite de la dascăli și de la elevi ne-au convins de interesul real și dorința de cunoaștere a Mării Negre existente în orice colț al țării. Concursul pentru școli s-a bucurat de o participare națională și de proiecte remarcabile, care ne arată faptul că există profesori pasionați de mediu și elevi receptivi care ne fac să privim viitorul cu optimism ”, declară Cătălina Murariu, manager proiect „Cartea Mării Negre”.

„Viitorul Mării Negre este responsabilitatea celor care reprezintă viitorul nostru – copiii noștri. Nu putem încredința nimănui responsabilitatea de a avea grijă de ceva fără să îi oferim și instrumente și sugestii legate de modul în care și-ar putea manifesta această grijă. Cartea Mării Negre este un astfel de instrument conceput pentru copiii țărilor din bazinul Mării Negre. Ne încântă să vedem tineri și copii români care se bucură de Cartea Mării Negre și învață din ea”, declară Ceyda Alpay, Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (UNDP), membru al juriului concursului.

Şcoala Gimnazială „NicolaeTitulescu” Cluj-Napoca s-a remarcat printr-o pasiune deosebită investită în activități ce țin de Marea Neagră, însă și prin adaptări locale ale metodelor din manual. Echipa de elevi a derulat activități în mod constant, pe parcursul mai multor zile, atât în școală cât și pe teren. Împreună cu o echipă de profesori formată din 11 cadre didactice au implicat în total 365 elevi din școală. În raportul final al activității, doamna Borbála Nagy, coordonatorul proiectului, declară:

„Vreau să mulțumesc tuturor celor implicaţi pentru profesionalismul și devotamentul cu care au organizat aceste activităţi. Am convingerea că acești copii vor păstra într-un loc special amintirea Campaniei <Fiţi buni cu Marea Neagră>. Toţi participanţii au învăţat să colaboreze eficient indiferent de vârstă, să acorde atenţie aspectelor din jur şi să caute soluţii unor probleme.”

Câteva dintre opiniile elevilor participanți:
„Până la implicarea în acest proiect am crezut că problema sănătăţii mediului este responsabilitatea oamenilor mari. Prin activităţile la care am participat am înţeles că fiecare dintre noi poate contribui, într-un mod sau altul, la rezolvarea multor probleme.” ( Bodea Victor-VIII A)
„Participarea la proiect ne-a făcut mai uniţi, ne-a permis să ne cunoaştem mai bine, să ne respectăm opiniile, să realizăm că în fiecare dintre noi se poate ascunde un viitor ecologist.” ( Péntek Balázs-VII D)

Despre proiectul Cartea Mării Negre

„Cartea Mării Negre” (Black Sea Box) este un pachet educativ dedicat cunoașterii și protejării Mării Negre. Scopul proiectului este de a oferi profesorilor claselor primare și gimnaziale un instrument de lucru care să sprijine procesul educativ necesar formării unei noi generații de tineri responsabili față de mediul înconjurător.

Pachetul conține un Manual al profesorului, harta Mării Negre, o planșă și cărți de joc cu specii, un CD cu materialele în format electronic, toate împachetate într-o cutie elegantă și practică. Exemplarele tipărite din Cartea Mării Negre sunt distribuite gratuit în toate județele țării (10 exemplare/județ), în baza înscrierii (CV și scrisoare de intenție trimise la adresa [email protected]). Versiunea electronică a Cărții Mării Negre este accesibilă tuturor doritorilor, pe website-ul www.carteamariinegre.ro.

Proiectul “Cartea Mării Negre” este coordonat în România de către WWF și Mare Nostrum, cu sprijinul financiar al UNDP, în cadrul Programului “Fiecare picătură contează”. Pachetul educativ în formula inițială în limba engleză a fost dezvoltat de WWF-Turcia, în parteneriat cu Comisia Mării Negre.

Scroll to Top