Satu Mare devine punctul central de pe harta acțiunilor de mediu din România, prin câștigarea Competiției pentru Capitala Earth Hour 2014. Echipa locală de campanie, formată din 5 entități: Asociația de Copii și Tineri ACT 4U (coordonator), Primăria Municipiului Satu Mare, Colegiul Național Ioan Slavici, Colegiul Național Mihai Eminescu și Colegiul Doamna Stanca, s-a remarcat prin diversitatea și coerența acțiunilor organizate și prin respectarea tematicii campaniei Earth Hour. Competiția a fost organizată la nivel național în cursul lunii martie de către WWF-România, în cadrul campaniei anuale oficiale Earth Hour (Ora Pământului), cea mai mare mișcare voluntară de mediu din istorie.
Pentru a se înscrie în concurs, orașele, reprezentate de primării, ONG-uri și asociații locale, instituții de învățământ și de cultură au trebuit să formeze echipe de campanie de minim 3 – maxim 10 membri, să elaboreze și să implementeze în luna martie (Luna Earth Hour) un plan de acțiuni inspirate din tematica de mediu. La final, orașul care se remarcă prin acțiuni variate și cu impact în comunitate și cu cel mai original program pentru evenimentul final Earth Hour din 29 martie câștigă titlul de Capitală Earth Hour.
Orașele înscrise în Competiție au fost: Adjud, Baia Mare, Bistrița, Botoșani, Brăila, București, Craiova, Panciu, Râmnicu Vâlcea, Salonta, Satu Mare, Sighișoara și Tulcea.
Echipa Satu Mare a dat dovadă de creativitate și dedicare, dar și de o foarte bună organizare, dat fiind faptul că au implementat un plan de 27 de acțiuni într-un timp record de 9 zile; la care s-a adăugat evenimentul final Earth Hour din 29 martie, în care au reușit să implice și reprezentanți ai altor instituții publice din municipiu. În programul lor, s-au concentrat pe acțiuni de educare și informare a comunității prin diverse activități practice și creative: de la ecologizări și plantări, la concursuri de proiecte de mediu și ateliere de confecționare de obiecte din materiale reciclate, expoziții, spectacole și prezentări.
Aceștia au realizat, de asemenea, o campanie de informare în oraș pe tema reciclării și au colectat de la cetățeni 565 kg de deșeuri de tip electrocasnice, PET-uri și hârtie. Echipa a valorificat și oportunitatea dată de Ziua Internațională a Apei, printr-o vizită la uzina locală de apă la care au participat 50 de elevi de școală gimnazială. Un alt punct din planul de acțiuni al echipei care a impresionat a fost realizarea, de către elevii Colegiului Ioan Slavici, a unei machete a Orașului Perfect: orașul Satu Mare în variantă ecologică, fără poluare. Elevii au tras un semnal de alarmă și în legătură cu consumul de energie electrică, transformând o minge într-o lampă funcțională.
În clasamentul orașelor, Tulcea a ieșit pe locul secund, obținând un punctaj aproape egal cu cel al orașului Satu Mare. Echipa din Tulcea, în frunte cu Societatea Științifică Orion, a marșat tot pe activități educaționale și practice și printr-un program de Earth Hour care a pus în prim-plan identitatea culturală a Dobrogei, prin dansuri populare și cântece folclorice. Aceștia au lansat Luna Plantărilor, un proiect mai vechi, sub egida Earth Hour și au marcat Ziua Internațională a Apei printr-o conferință pentru elevi și părinți despre conceptul de amprentă de apă și măsurile prin care fiecare dintre noi o poate reduce. Luând în considerare performanța echipei tulcene în această competiție, WWF-România îi oferă mențiunea specială pentru „Programul cel mai bine ancorat în realitățile și cultura locale”.
Un punctaj foarte bun au obținut și orașele Salonta, Bistrița și Craiova, completând tabloul Earth Hour cu tururi cicliste și promovarea bicicletei ca mijloc de transport durabil, adopții de spații verzi și zone publice în scop de ecologizare, plantări și evenimente frumoase de Earth Hour. Echipa WWF-România transmite felicitări și acestor echipe, dar și celorlalte 8 orașe care au concurat pentru titlul de Capitală Earth Hour, și speranța că Earth Hour le-a oferit inspirație și un plus de motivație pentru proiecte ce se pot realiza și de acum încolo pentru a construi un mediu mai plăcut și mai sănătos de viață.
Magor Csibi, Director WWF-România afirmă: „Earth Hour este o sărbătorire a oamenilor și a comunităților, care ne arată în fiecare an că ne putem uni în jurul unor idei pozitive, constructive. Dacă deja ne-am obișnuit cu faptul că acest eveniment mobilizează foarte mulți români în fiecare an, în 2014 participanții ne-au arătat că și competiția dintre orașe poate să fie un eveniment organizat în primul rând de către comunități de cetățeni activi, preocupați de viitorul nostru, de mediu și de oameni. Sper să reusim să continuăm această tradiție și să contribuim la crearea unei noi categorii de comunități active, care vor schimba, puțin câte puțin, mediul în care trăiesc în fiecare zi, nu numai odată pe an, de Earth Hour.”
Despre Earth Hour și competiția dintre orașe
Earth Hour se sărbătorește în România din anul 2009, iar la nivel internațional din anul 2007, când WWF Australia a organizat prima ediție a acestui eveniment în orașul Sydney. În prezent, Earth Hour coalizează o comunitate globală de peste 2 miliarde de oameni.
În ultimii doi ani, WWF-România a împins campania un pas mai departe, susținând un mesaj axat pe puterea individului de a-și schimba propriul comportament, dând astfel un exemplu pozitiv, și pe nevoia ca instituțiile să acorde o mai mare prioritate și importanță proiectelor de mediu, crescând astfel calitatea vieții pentru oameni. Și asta deoarece campania globală a intrat în etapa „beyond the hour” („dincolo de Oră”), în care fiecare dintre noi, la nivel individual sau de instituție/organizație/companie, ne putem inspira din acțiunile și evenimentele ce au loc în contextul campaniei pentru a genera schimbări în bine în mediul în care trăim. De aici sloganul Fiecare dintre noi are puterea de a schimba lumea în care trăim.
Astfel, WWF-România a lansat în 2012 Competiția pentru Capitala Earth Hour, în care primăriile din toată țara s-au întrecut în proiecte de mediu pentru transformarea orașelor în locuri mai prietenoase cu oamenii și resursele naturale. Spiritul civic al cetățenilor a fost de asemenea pus la încercare, prin implicarea locuitorilor orașelor finaliste în etapa de departajare. În 2012 și 2013, în etapa finală a concursului în care au intrat de fiecare dată doar 3 orașe, s-au strâns și s-au trimis la unitățile locale de reciclare 22 de tone și, respectiv, 9 tone de PET-uri. Orașele care au avut cea mai mare contribuție la acești „munți” de plastic, ce altfel ar fi ajuns într-un depozit de deșeuri sau în natură, au fost Bistrița și, respectiv, Timișoara. În calitate de Capitale Earth Hour, acestea au găzduit evenimentul oficial la care au luat parte echipa WWF-România, trupe de artiști și reprezentanți mass-media și au beneficiat de promovare la nivel internațional, prin implicarea echipei Earth Hour Global.
Anul acesta, Competiția pentru Capitala Earth Hour a integrat experiența primelor două ediții și a revenit într-o nouă formă care să permită implicarea în concurs și cooperarea între mai multe tipuri de entități la nivelul orașelor.
Partenerii campaniei Earth Hour 2014 au fost: Fronius GmbH, Digi24, UTV, Green Cat, Headvertising, Asociația Municipiilor din România, Sub 25, Zeppelin, România Pozitivă, Blogunteer, Asociația Star Education.
Pentru mai multe detalii despre campania Earth Hour, accesaţi www.ora-pamantului.ro sau www.earthhour.org.