small_ww229351

ALERTĂ. Senatorii au aprobat vânarea fără restrictii a urșilor bruni

Actualizare 05.11.2019. Comisia Europeană: ”Derogările se pot face doar în anumite conditii”

Într-un răspuns oficial la scrisoarea oficială transmisă de WWF România, Comisia Europeană subliniază că ursul brun este inclus în Anexa IV a speciilor strict protejate din Directiva Habitate, iar ”uciderea indivizilor din specia urs brun este interzisă prin Articolul 12 al aceleiași directive”.

Statele membre pot aplica derogări de la prevederile acestui articol ”doar dacă sunt întrunite condițiile de la articolul 16”, se subliniază în răspunsul CE.

Cum era de asteptat, Comisia Europeana a reiterat faptul ca vânătoarea sau uciderea deliberată a animalelor nu poate avea loc la speciile strict protejate, conform art. 12 al Directivei Habitate, și că orice derogare de la măsurile de conservare trebuie să urmeze ad literam prevederile art. 16 ale aceleiași Directive. Ceea ce înseamnă că statele membre pot cere derogare cu condiția ca aceasta să nu afecteze negativ menținerea stării favorabile de conservare a populațiilor speciilor respective în arealul lor natural și în măsura în care nu există o alternativă satisfăcătoare la derogare (alternative care din păcate nu se implementează la noi în mod sistematic și la scară mare).

Totuși, în vederea evitării daunelor grave asupra recoltelor, efectivelor de animale și altor forme de proprietate, respectiv în folosul sănătății și sigurantei publice sau pentru alte motive cruciale de interes public major, inclusiv din rațiuni de ordin social sau economic se pot acorda derogări punctuale, ceea ce se întâmplă în mod curent, conform Ordinului 724/2019 (conform căruia pot fi relocați sau recoltați un număr de 140 de urși și 94 de lupi).

Astfel, punctul de vedere al Comisiei Europene vine să confirme ceea ce a susținut WWF, respectiv faptul ca proiectul legislativ aflat în procedură de adoptare în Camera Deputaților, daca ar deveni lege, ar încălca grav Directiva Europeană, cu riscul unui nou infringement pentru România, cu toate consecințele legale și mai ales financiare aferente.

Actualizare 22.10.2019. Pledăm pentru protejarea ursului, în Camera Deputaţilor

Vânarea nerestricționată sau revenirea la sistemul de cote de intervenție la urs nu va rezolva problema urșilor care produc pagube sau coboară în localități. Aceasta a fost poziția susținută astăzi de reprezentanții WWF România în cadrul ședinței reunite a comisiilor de Mediu și Agricultură, în care s-au discutat amendamentele la Legea Vânătorii.

Deputații din comisii au decis să amâne cu două săptămâni votul final asupra amendamentelor aduse Legii Vânătorii. Ieri, cu o zi înainte de dezbatere, a mai fost introdusă o propunere periculoasă la adresa tuturor speciilor protejate din România, nu doar a ursului. Noul amendament propune recoltarea/intervenția la speciile protejate la un nivel cel puțin egal cu sporul mediu multianual dacă se depășesc efectivele optime. În lipsa datelor științifice, acest lucru înseamnă împușcarea în necunoștință de cauză a unui număr de exemplare care ar putea afecta starea de conservare a speciilor respective. Acest lucru încalcă automat Directiva Habitate a UE. În plus, calcularea efectivelor optime ar trebui să țină seama nu doar de capacitatea de suport a habitatelor naturale, ci și de hrănirea complementară a animalelor, care se practică la scară largă și în mod necontrolat în România.

Actualizare 7.10.2019. Scrisoare transmisă Comisiei Europene

Am alertat ieri Comisia Europeană, printr-o scrisoare semnată de 15 ONG-uri, cu privire la încălcarea flagrantă a legislației europene prin adoptarea modificărilor la Legea Vânătorii, care scoate ursul de pe lista speciilor strict protejate. Am solicitat executivului european o poziție publică față de această tentativă, precum și o reacție cât mai rapidă, pentru a convinge Camera Deputaților să nu comită o ilegalitate. Scrisoarea poate fi citită aici.

Actualizare 3.10.2019. Poziţie comună a ONG-urilor

WWF România, alături de alte 20 de organizații de mediu și de protecție a animalelor, a transmis astăzi celor două comisii de raport din Camera Deputaților o poziție comună prin care cerem respingerea modificărilor aduse Legii Vânătorii, în special legată de declasarea ursului din lista speciilor strict protejate. Proiectul cuprinde însă multe alte prevederi cu efecte negative, în măsură să acutizeze conflictele om-urs și să întârzie procesul de acordare a despăgubirilor pentru pagubele produse de urși. Puteți citi Poziția comună inițiată de WWF aici.

Actualizare 2.10.2019. Legea Vânătorii a ajuns în Camera Deputaţilor

Proiectul de modificare a Legii Vânătorii, care dă undă verde vânării urșilor fără restricții, a ajuns ieri la Camera Deputaților. Avem șansa ca, până pe 16 octombrie, să-i convingem pe membrii celor două comisii de raport – Comisia de Mediu și Comisia de Agricultură – să respingă amendamentul 20 care scoate ursul din lista speciilor strict protejate pentru următorii 5 ani.
Transmite membrilor celor două comisii argumentele tale pentru respingerea acestei prevederi
Dacă ți-e de ajutor, poți folosi modelul de mai jos și lista adreselor de email ale deputaților din Comisia de Agricultură și Comisia de Mediu din Camera Deputaților. Este foarte simplu și durează doar 2 minute: copiază textul de mai jos într-un e-mail nou, adaugă sau modifică-l după cum dorești, adaugă adresele destinatarilor și un subiect și trimite e-mailul membrilor comisiilor. Nu uita să te semnezi. Cu cât vom fi mai mulți, cu atât mai multe șanse avem!
Model de email

”Domnule/ Doamnă deputat,

Refuzați să fiți parte la uciderea urșilor din România, specie strict protejată prin directivele europene! Ca cetățean preocupat de conservarea unei specii care reprezintă un simbol și o bogăție pentru România, vă solicit să eliminați amendamentul 20 din proiectul de lege pentru modificarea Legii Vânătorii (L294/2019 – Pl-x 413/2019), care prevede scoaterea ursului din lista speciilor strict protejate și includerea lui pentru următorii 5 ani în lista speciilor care pot fi vânate fără restricții, în perioadele prevăzute de lege.

Vânarea ursului ”la liber”, fără nici un fel de restricții privind numărul exemplarelor împușcate, fără o situație clară și o analiză legată de clasele de vârstă, structura pe sexe, sporul natural etc. va avea consecințe incalculabile asupra acestei specii de interes prioritar, inclusiv o destabilizare mai pronunțată la nivel de populație. În ultimii ani în care s-a practicat vânătoarea, au fost extrase cele mai mari și viguroase exemplare, fapt ce a destabilizat echilibrul în cadrul populației, dar și comportamentul speciei (inclusiv prin practicile de hrănire complementară masivă). Efectele în cazul vânătorii ”libere” vor adânci haosul și vor deveni în timp bazele a noi conflicte, ducând și la degenerarea genetică a speciei.

Un asemenea mod de vânătoare nu rezolvă situațiile conflictuale punctuale, întrucât nu este împușcat strict ursul-problemă, ci cel care valorează mai mult din punct de vedere economic (un trofeu de urs valorează în medie 8000 de euro).

Directiva Habitate a UE plasează ursul în lista speciilor cu protecție strictă și a căror conservare necesită desemnarea unor arii speciale de conservare (Anexele II și IV).

Tot Directiva Habitate prevede clar că aprobarea derogărilor de la măsurile speciale de conservare se poate face doar dacă alte soluții alternative au fost implementare fără succes, ceea ce din păcate nu este cazul la noi, din lipsa implementării acestora, din lipsa unui plan și a unei finanțări susținute în acest sens.

România riscă declanșarea procedurii de infringement. Amendamentul 20 din proiectul menționat încalcă flagrant atât Directiva Habitate, cât și pe cea de internă, care o transpune (OUG 57/2007).

Managementul populației de urs și prevenirea conflictelor om-urs nu poate fi realizat fără o conlucrare a tuturor factorilor cheie interesați și fără a avea date științifice solide disponibile care să fie folosite pentru fundamentarea tuturor deciziilor.

Prin decizia scoate ursul de pe lista speciilor strict protejate, ne întoarcem la situația de dinainte de 2007, când România a fost acceptată în UE. Pe 28 septembrie 2016 Ministerul Mediului propunea vânătoarea ca singură alternativă de control a conflictului dintre om și animalele sălbatice. În urma presiunii publice acesta a decis să oprească vânătoarea pe bază de cote la urs, pentru a reforma întregul sistem de management al acestei specii. Trei ani mai târziu, perioadă în care nu s-au făcut pași concreți în această direcție, se dă undă verde masacrului și intereselor fără scrupule de a exploata fără limite simbolul Carpaților.

Îmi exprim speranța că votul dvs. va proteja interesele României, atât prin ocrotirea unei specii de interes comunitar, cât și prin evitarea declanșării unei proceduri de infringement.

Vă mulțumesc”

Lista adrese de email:

Comisia pentru Mediu şi Echilibru ecologic

[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected][email protected]; [email protected]

Comisia pentru Agricultură, Silvicultură, Industrie alimentară şi Servicii specifice

[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected], [email protected]; [email protected]

Actualizare 27.09.2019. Adresă către Guvern

Includerea amendamentului 20 în proiectul de modificare a Legii Vânătorii încalcă legislația europeană (Directiva Habitate), cu riscul deschiderii unui nou infringement împotriva Romaniei. În acest context, WWF solicită Guvernului României (care nu a transmis un punct de vedere pe acest amendament inclus cu o oră înainte de votul în Senat) să se poziționeze public cu privire la această situație. Vezi aici solicitarea.

Actualizare 26.09.2019. Semnaţi petiţia WWF!

Contăm pe sprijinul susținătorilor noștri ca să salvăm ursul brun din România! Pe lângă consecințele devastatoare pe care le va avea asupra populației de urs, eliminarea în masă a acestor animale nu va putea rezolva în mod real problema conflictelor om-urs. Aceasta se rezolvă prin măsuri eficiente de prevenție, aplicate consistent la nivel național, ceea ce nu s-a întâmplat niciodată în România. Dar încă nu e prea târziu să oprim această prevedere! Semnați petiția noastră și cereți parlamentarilor din Camera Deputaților să respingă proiectul de lege.

Actualizare 25.09.2019. Amendamentul surpriză

Transferul ursului pe lista speciilor care pot fi vânate a fost făcut ”peste noapte” de către Comisia de Agricultură și Comisia pentru ape, păduri, pescuit și fond cinegetic din Senat. Varianta inițială a proiectului, așa cum a fost avizată de Comisia de Mediu sau de Guvern, nu conținea amendamentul 20, acesta fiind introdus în utlimul moment, cu o oră înainte de votul din Senat. Acest lucru ridică suspiciuni cu privire la încercarea de a evita orice obstacol sau opinie competentă din calea acestei prevederi care încalcă flagrant legislația europeană privind conservarea biodiversității și cea de internă, care o transpune.

Vom solicita Guvernului un punct de vedere legat de faptul că proiectul în varianta finală nu coincide cu varianta pe care acesta a dat aviz favorabil și totodată o poziționare clară a Executivului cu privire la perspectiva declanșării unei proceduri de infringement pentru încălcarea Directivei Habitate (respectiv Anexele II și IV, care plasează ursul în lista speciilor cu protecție strictă și a căror conservare necesită desemnarea unor arii speciale de conservare).

25.09.2019

Senatul a aprobat astăzi un proiect de modificare a Legii vânătorii, care va da undă verde vânătorii clasice la urs! Acesta prevede scoaterea ursului din Anexa II a speciilor strict protejate și includerea lui în Anexa I, a speciilor la care vânătoarea este permisă fără restricții în senzoanele prevăzute de lege. Suntem total împotriva acestei modificări, care contravine flagrant legislației europene (Directiva Habitate) și inclusiv celei naționale (OUG 57/2007), care prevede clar că ursul este ”specie de interes comunitar care necesită o protecție strictă”.

Vom sesiza în cel mai scurt timp Comisia Europeană și vom recurge la toate căile de atac pentru a anula această modificare nechibzuită. Între timp, vă invităm să urmărim cu atenție procesul legislativ, având în vedere că proiectul de lege urmează să ajungă pentru votul final în Camera Deputaților.

Scroll to Top