imgp2262

Agent Green blochează drumul naţional 66A

În această dimineață la Câmpușel 20 de ecologiști au blocat pe termen nelimitat DN 66A pentru a proteja ultimul Peisaj Forestier Intact din zona de climă temperată a Europei. Este de așteptat ca alte zeci de organizații și sute de voluntari să solidarizeze cu acțiunea în următoarele zile.

Ecologiștii instalează tabăra de rezistență pentru stoparea definitivă a construcției

În acest loc unde se termină asfaltul și începe natura, voluntari îmbrăcați în costume de urs brun susțin un zid pe care scrie ”DOMNULE BORBELY, DN 66A – CAPĂT DE DRUM” și cer ministrului să oprească definitiv construcția drumului pe criterii strict științifice. În timp ce o ursoaică lovită de o mașină zace moartă într-o baltă de sânge, un urs supărat arată un banner pe care scrie ”STOP DN 66A – AICI E CASA MEA!”. Deasupra drumului pe un banner de 10m scrie ”SALVAȚI RETEZAT – ULTIMUL PEISAJ FORESTIER INTACT DIN ZONA DE CLIMĂ TEMPERATĂ A EUROPEI”. În acest loc, la km 47+600m a fost montată borna kilometrică pe care scrie ”Câmpușel, Peisaj Forestier Intact 1 km” și este desenat simbolul pentru drum înfundat. Borna este de culoare albastră pentru a arăta că drumul trebuie să foie unul județean și nu unul național. Alți voluntari îmbrăcați în costume de urs s-au cățărat în copaci care stau în calea construcției drumului și s-au legat de aceștia. Toate bannerele sunt realizate și în versiuni în limba engleză.

Controversele legate de construcția DN 66A durează de mai bine de 4 ani, tronsonul 2 al acestuia realizându-se ilegal, fără acordul APM Hunedoara și înainte de obţinerea avizului Administrației Parcului Național Retezat. Ecologiștii au reușit să oprească în ultimii 3 ani construcția tronsonului 3 care ar urma să treacă prin zone de protecție integrală din Parcul Național Domogled și să distrugă Peisajul Forestier Intact (PFI) [1]. Administrația Parcului a avizat construcția și a fost dată în judecată de Agent Green [2]. Agenția Națională de Protecția Mediului nu a dat încă acordul de mediu deoarece studiul de impact realizat de beneficiarul drumului este de slabă calitate și nu arată ce efecte devastatoare ar avea construcția drumului [3].

Agent Green a demarat un contrastudiu de biodiversitate [4] pentru a arăta care ar fi aceste efecte și a cerut ANPM să oprească procedura de obținere a acordului de mediu. Aceștia nu au răspuns solicitării, iar Primarul orașului Uricani care a autorizat construcția a anunțat recent că banii pentru drum vin în iulie [5]. Mai mult, recent, comisia numită de ministrul mediului a decis ca o rezervație din Parcul Domogled să se mute și să lase loc drumului [6]. De aceea ecologiștii au invitat autoritățile responsabile la discuții în urma cu 3 săptămâni. Autoritățile invitate sunt: Ministerul Mediului și Pădurilor, Ministerul Transporturilor, Ministerul Turismului, ANPM, Primăria Uricani și Președinția. Acestea nu au răspuns nici până astăzi.

”Blocăm DN 66A pentru a-l convinge pe domnul Borbely, ministru al mediului că trebuie să susțină de urgență oprirea definitivă a construcției. Nu sunt bani de autostrăzi, drumuri naționale sunt pline cu gropi, țara se scufundă în sărăcie, dar se găsesc bani pentru asfaltarea unui Parc Național. Este o acțiune ipocrită a celor interesați de DN 66A care distruge natura, obiectul muncii pentru comunitățile locale din zonă. Suntem pregătiți să stăm aici până când ministrul va opri definitiv construcția.”, a spus Gabriel Păun, Președinte Agent Green.

”Rezultatele preliminare ale contrastudiului pe care îl facem arată deja că biodiversitatea de aici este mult mai bogată decât susține studiul beneficiarului drumului. De exemplu am consemnat până astăzi 109 puncte distincte pe unde mamiferele de dimensiuni mari și mijlocii au traversat drumul spre deosebire de beneficiar care găsise o singură urmă de urs. Am găsit 26 de specii de lilieci. Beneficiarul a spus că nu există lilieci. Am găsit 34 de locuri de reproducere pentru reptile și amfibieni. Ei găsiseră doar 2. Sunt diferențe semnificative care nu pot fi ignorate de Agenția Națională pentru protecția Mediului”, susține Luminița Tănăsie, director programe WWF.

Agent Green, Milvus, Carpatina Ardeleană, WWF și Societatea Română de Herpetologie cer domnului Borbely, ministrul mediului și pădurilor să oprească definitiv construcția DN 66A.

Proiectul este realizat cu sprijinul financiar oferit prin Mecanismul Financiar al Spatiului Economic European (SEE).

Continutul acestui material nu reprezinta in mod necesar pozitia oficiala a Mecanismului Financiar SEE.

NOTE:

[1] Mai multe informații despre PFI la:
http://www.agentgreen.ro/new/index.php?id=133

[2] Agent Green dă în judecată Administrația Parcului Domogled în cazul DN 66A:
http://www.agentgreen.ro/new/index.php?id=176

[3] Revoluţia ONG începe astăzi cu dezbateri publice asupra DN 66A prin munţii Retezat
http://www.agentgreen.ro/new/index.php?id=154

[4 ]Contrastudiu de biodiversitate la drumul național 66A
http://www.agentgreen.ro/new/index.php?id=194

[5] Culmea tupeului! „/ Activiştii” de mediu vor tabără prelungită lângă drumul Câmpu lui Neag-Herculane
http://www.zvj.ro/node/5854

[6] Ministerul Mediului comite ilegalități pentru legalizarea DN 66A
http://www.agentgreen.ro/new/index.php?id=195

Scroll to Top