WWF-România a participat astăzi la dezbaterea publică privind proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru reorganizarea Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva.
Reprezentanții WWF au atras atenția asupra riscurilor de politizare mascată a procesului și au subliniat că reforma Romsilva nu poate reuși fără revizuirea „Scrisorii de așteptare” – documentul-cheie care definește obligațiile de serviciu public, obiectivele specifice și indicatorii de performanță.
Principalele deficiențe legate de “Scrisoarea de așteptare”
“Scrisoarea de așteptare” este centrul nodal al reformei RNP Romsilva, dar a fost adoptată (OM 783/19.03.2025) fără o dezbatere reală. Iată care sunt principalele deficiențe:
- Obligațiile de serviciu public sunt formulate și încadrate fără o fundamentare adecvată în raport cu rolul lor strategic și cu prevederile cadrului legislativ în vigoare. „Scrisoarea de așteptare” asumată de autoritatea tutelara limitează aceste obligații doar la gestionarea cabalinelor de rasă și la asigurarea pazei pădurilor proprietate privată pentru care nu există administrare, iar proprietarul nu poate fi identificat. Astfel, administrarea pădurilor proprietate publică este tratată ca o activitate strict comercială, ceea ce riscă să înlocuiască demersurile necesare gestionării durabile a pădurilor cu activități orientate exclusiv spre maximizarea profitului — în detrimentul obiectivelor de mediu și sociale.
- Indicatorii de performanță nu sunt aliniați cu obiectivele Strategiei Naționale pentru Păduri 2030 (SNP30). Deși documentul invocă o aliniere cu obiectivele cadrului de politici forestiere și de mediu, el nu oferă o sinteză adecvată a așteptărilor nefinanciare specifice, conform prevederilor legale în vigoare.
- Țintele anuale sunt sub un nivel de ambiție rezonabil. Țintele anuale pentru indicatorii de performanță par lipsite de relevanță în raport cu nivelul de ambiție necesar pentru a susține o creștere reală a performanței instituționale.
Provocări instituționale ale reorganizării Romsilva
Hotărârea de Guvern privind reorganizarea RNP Romsilva poate genera noi provocări instituționale:

- Incoerență între diferitele seturi de indicatorii de performanță
Nu există o corelare între indicatorii de performanță strategici stabiliți prin „Scrisoarea de așteptări” – care a produs deja efecte în procesul de selecție a actualului Consiliu de Administrație – și noul set de indicatori prevăzut a fi instituit pentru entitățile din subordinea regiei prin proiectul de act normativ (Anexa 3).
Această lipsă de corelare riscă să creeze o incompatibilitate structurală între cele două seturi de indicatori și o dublă linie de responsabilitate și raportare, contrară bunelor practici privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.
- Politizarea excesivă a deciziilor de guvernanță
Introducerea avizului conducătorului autorității tutelare asupra organigramei, regulamentului de organizare și funcționare, precum și asupra metodologiei de selecție pentru ocuparea posturilor, amplifică riscurile privind politizarea deciziilor de guvernanță și afectează independența Consiliului de Administrație.
Prin aceste prevederi, CA-ul riscă să devină un simplu executant al voinței politice.
O astfel de abordare reprezintă o abatere de la principiile fundamentale ale guvernanței corporative, afectând obiectivul de profesionalizare și depolitizare a conducerii întreprinderilor publice.
- Resursele financiare pentru implementarea reformelor nu sunt garantate
Nu sunt prevăzute resurse financiare dedicate instituirii reformelor. Fără o fereastră rezonabilă pentru reinvestirea profitului, nu pot exista așteptări realiste privind digitalizarea, dotarea adecvată cu mijloace de producție specifice, dezvoltarea infrastructurii forestiere necesare protejării valorilor de mediu, creșterea competitivității și valorificarea superioară a lemnului care sa susțină o bioeconomie forestieră sustenabilă.
Soluțiile propuse de WWF-România
- Considerăm că o reformă reală, realizată în acord cu prevederile OUG 109, invocate și în nota de fundamentare, nu poate fi construită fără o revizuire prealabilă a “Scrisorii de așteptare” (OM 783/19.03.2025) – documentul care trasează misiunea și obiectivele întreprinderii publice, obligațiile de serviciu public și indicatorii de performanță pentru selecția Consiliului de Administrație al RNP Romsilva (un singur set de indicatori).
Propunem ca, în cadrul prezentului manadat interimar al Directorului RNP Romsilva, Autoritatea să stabiliească care sunt obligațiile de serviciu public printr-un proces participativ si transparent. De asemenea, propunem stabilirea unui set unic de indicatori de performanță relevanți și ambițioși, aliniați cu prevederile SNP30. Se impune unitate și coerență între: Scrisoarea de așteptări → Planul de administrare → Indicatorii de performanță → Evaluarea CA.
În acest sens, retransmitem un set de propuneri pentru indicatorii de performanță și amendamente punctuale la proiectul de act normativ.
- Pentru stabilirea „obligațiilor de serviciu public”, conform Codului Silvic, art. 1, alin (5) „Terenurile din FFN constituie bun de interes național”; Art. 12. Alin (2) „Ocoalele silvice sunt de interes public”. Conform Legii 374 /2006 Art. 1, alin (2) (2), prin serviciu public cu specific silvic se înţelege: „activitățile care asigură realizarea şi respectarea regimului silvic, aşa cum este definit de Codul silvic”. Cu toate acestea, s-a invocat adesea că nu este clară identificarea „obligațiilor de serviciu public”. Ar fi deci oportună clarificarea acestui concept pentru administrarea pădurilor prin modificarea „Codului Silvic” prin Ordonanță de Urgență.
- Depolitizarea întreprinderii publice înseamnă garantarea independenței Consiliului de Administrație față de orice formă de ingerință a Autorității Tutelare. Rolul statului trebuie să se limiteze la stabilirea obiectivelor strategice și la monitorizarea performanței, fără intervenții în administrarea curentă.
Autoritatea Tutelară nu trebuie să se pronunțe asupra organigramei, a regulamentului de organizare și funcționare a structurii centrale, a direcțiilor silvice sau a unităților cu personalitate juridică aflate în subordine, nici asupra metodologiei de organizare a procedurii de selecție pentru ocuparea funcțiilor de conducere pentru care Legea nr. 331/2024 prevede contract de mandat.
Toate aceste proceduri trebuie aprobate exclusiv prin hotărâre a Consiliului de Administrație al Romsilva. Numai astfel pot fi asigurate profesionalizarea, transparența și eficiența managementului.
- Este absolut necesar un angajament ferm al Guvernului, prin această Hotărâre, ca cel puțin 90% din profitul Romsilva să poată fi reinvestit în următorii patru ani, pentru a putea îndeplini indicatorii de performanță stabiliți.
Fără o minima predictibilitate a resurselor, întreprinderea publică nu își poate îndeplini obiectivele stabilite. Fiind o întreprindere publică, în afara obligațiilor de serviciu public, Regia are acces limitat la fonduri europene sau de la bugetul de stat care să nu cadă sub incidența ajutorului de stat. Fără posibilitatea reinvestirii judicioase a profitului obținut, Romsilva riscă să rămână blocată exact acolo unde este cel mai mare potențial de transformare și, în timp, să fie expusă riscului de insolvență.
Context
Reforma Romsilva a început în urmă cu trei ani, plecând de la Planul Național de Redresare și Reziliență, respectiv de la recomandările specifice de țară ale Comisiei Europene și ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) pentru buna funcționare a întreprinderilor publice. Procesul a demarat invocând necesitata creșterii performanței întreprinderilor publice și a rezultatelor financiare ale acestora.

Au fost apoi scoase în fața reflectoarelor prevederile contractului colectiv de muncă în legătură cu primele de pensionare.De atunci, discutiile sunt practic blocate în jurul numărului de direcții silvice și a procedurilor de numire a directorilor. Din pacate, au fost trecute cu vederea mult prea repede elementele centrale a le reformei ce decurg din Ordonanța privind Guvernanța Corporativă adoptată.
Reamintim, în acest context, care a fost punctul de plecare:
- Așteptările societății, care urmăresc interesul public legat de obiectivele necomerciale, de mediu sau sociale, ar trebui să primeze în cazul administrării pădurilor aflate în proprietatea publică a statului. Administrarea pădurilor publice și valorificarea masei lemnoase trebuie realizate în interesul cetățenilor, intrinseci obligațiilor aferente serviciului public, pădurile fiind bun de interes național. Ele nu trebuie înlocuite cu servicii comerciale de maximizare a ratei profiturilor pentru o anumită societate comercială. Toate aceste deziderate nu sunt surprinse în mod adecvat prin indicatorii de performanță instituiți pentru RNP Romsilva.
- La nivel național, principale provocări legate de performanța întreprinderilor publice sunt:
- procesele de selecție și practica numirilor sau menţinerea unor mandate provizorii ale membrilor consiliilor de administraţie, care au permis interferenţe politice şi au scăzut nivelul de professionalism;
- lipsa monitorizării si a mecanismelor de asigurare a respectării legislaţiei și a responsabilităților specifice.
- Odată cu adoptarea Ordonanței privind Guvernanța Corporativă, singurele instrumente care sunt la dispoziția Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor pentru asigurarea supravegherii strategice a Romsilva și remedierea neajunsurilor subliniate sunt:
- Formularea Scrisorii de așteptare – documentul cheie al reformei RNP Romsilva, care stabilește obligațiile de serviciu public, obiectivele specifice si definește indicatorii de performanță.
- Asigurarea unui proces concurențial și transparent în ceea ce privește procedurile de selecție a consiliului de administratie.
- Monitorizarea obiectivă a gradului de îndeplinire a indicatorilor de performanță și aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli (BVC), dar fără a stabili detaliile de execuție bugetară.
WWF-România își reafirmă disponibilitatea de a colabora cu autoritățile pentru o reformă transparentă și sustenabilă a Romsilva. O administrare depolitizată și profesionistă este esențială pentru protejarea pădurilor României.
Cronologia articolelor publicate de WWF-România despre reforma Romsilva:
- Reforma RNP Romsilva: între angajamente asumate și condițiile pentru un impact real (iulie 2025)
- Reforma Romsilva, prima dată în dezbatere publică (mai 2025)
- Reforma Romsilva: un nou pas, pe gheață, spre necunoscut (aprilie 2025)
- WWF-România avertizează: Așteptările autorităților de la ROMSILVA nu converg cu obiectivele din Strategia Națională pentru Păduri (februarie 2025)
- Situația de la Romsilva este un eșec programat sau, cel puțin, ușor de anticipat (ianuarie 2025)
- Reforma Romsilva, concepută în spatele ușilor închise, trebuie revizuită (octombrie 2024)
- Deturnarea mult așteptatei reforme a Romsilva (aprilie 2023)