WWF-România a sărbătorit ieri, alături de Ambasada SUA la București, Ziua pentru Conservarea Faunei Sălbatice. Departamentul de Stat al SUA a declarat această zi, în efortul de a stopa traficul ilicit cu specii sălbatice și de a salva speciile amenințate cu dispariția la nivel global. Cu acest prilej, la Washington a fost lansată campania Angajamente pentru fauna sălbatică (Pledge for Wildlife), realizată în parteneriat cu WWF Internațional. WWF-România a prezentat programul de conservare a urșilor bruni și a atras din nou atenția asupra nevoii de a înțelege mai bine specia și de a avea un sistem eficient de gestionare a populațiilor de urs brun de pe teritoriul României. La eveniment au participat 50 de elevi din 5 licee bucureștene, care au fost provocați să gândească o campanie pentru protejarea ursului brun.
Prezent la eveniment, Magor Csibi, directorul WWF-România, a declarat: „Când pomenim despre comerțul cu animale salbatice, cu siguranță primele imagini la care ne vom gândi vor fi ale colților de fildeș, ale rinocerilor, ale tigrilor. Ne gândim inevitabil la o afacere izolată, la scară mică, ce se desfășoară departe de noi. Insă atunci când aflăm că această afacere este depășită în amploare doar de comerțul ilegal cu arme și droguri și se află pe locul trei în topul activităților de comerț ilegal, începem să ne îngrijorăm. Dacă ne gândim că un rinocer, animal care poate ajunge la dimensiuni impresionante, este ucis la fiecare 13 ore, ne dăm seama de gravitatea problemei. Cât de expus este atunci ursul brun din pădurile României? Rareori își face simțită prezența, însă vânătorii fac orice pentru a-l avea ca trofeu. În ultimii 20 ani am pierdut o treime din populația de urși bruni, după cifrele oficiale, însă știm extrem de puțin despre fenomen sau despre urs, în general”.
4 decembrie 2012 înseamnă lansarea unei lupte globale de către Departamentul de Stat al SUA, prin vocea lui Hillary Clinton, împotriva braconajului și traficului ilegal de produse provenite din animale sălbatice, dar și împotriva comerțului cu astfel de produse și a tendinței tot mai accentuate de a cumpăra obiecte din fildeș, piele sau blană de animale amenințate cu dispariția.
„Mesajul transmis astăzi de Secretarul de Stat Hillary Clinton și reprezentanța SUA în România este foarte important, la fel ca și campania globală lansată alături de WWF. La nivel internațional, acest gest reprezintă o implicare mai puternică a unui stat foarte important în combaterea acestui fenomen, iar la nivel național înseamnă o colaborare mai bună între cele doua instituții în eforturile de protejare a regelui Carpaților, ursul brun. Sperăm că acest semnal important va fi auzit și însușit și de autoritățile din Romania, iar politicile legate de ursul brun se vor concentra pe soluții și beneficii pe termen mediu și lung pentru urs și pentru comunitățile locale, și nu pentru vânători”, a completat Magor Csibi.
Mesajele liceenilor pentru conservarea urșilor bruni
Departamentul de educație WWF-România a creat cadrul pentru ca 50 liceeni din 5 instituții de învățământ din București (C.A Rosetti, Grigore Moisil, Spiru Haret, Nicolae Iorga și Mihai Eminescu) să poată interacționa în echipe și concepe împreună un afiș cu rolul de a semnala o problemă anume ce pune presiune pe populația de urși bruni din România și de a atrage susținători pentru cauza urșilor. În doar 30 de minute, tinerii au creat 5 afișe prezentate în fața audienței de câțiva reprezentanți ai fiecărei echipe. A urmat o sesiune de vot democratic, când membrii fiecărei echipe au putut alege afișul preferat, respectând o singură regulă – aceea de a nu vota pentru propria creație.
Afișul ce a adunat cele mai multe voturi a fost cel al Liceului Grigore Moisil, care a surprins prin jocul de cuvinte inteligent și memorabil prin care a fost construit sloganul, dar și prin modul, imaginativ și emoționant, în care desenul a capturat și a transmis o idee simplă, clară – aceea că și urșii au dreptul de a trăi. Câștigătorii au primit un dar simbolic pentru reușita lor, însă pentru faptul că toate propunerile au fost valoroase din punct de vedere creativ și au fost prezentate cu pasiune, interes pentru temă și maturitate în exprimare, echipele au fost felicitate în egală măsură de către WWF România. Aprecierea organizației s-a transformat și într-o invitație directă adresată tinerilor de a veni în vizită la sediu, pentru a putea cunoaște mai îndeaproape echipa WWF- România și proiectele pentru urs, și nu numai, pe care le derulează; de asemenea, creațiile lor au fost postate într-un album special creat pe pagina de Facebook a organizației, pentru a fi apreciate de cei peste 37.000 de susținători WWF din România.