retezat_michel_gunther__wwf__2__1

WWF propune reformarea Codului Silvic

WWF a trimis astăzi Parlamentului și Ministerului Mediului propuneri de modificare a Codului Silvic ce se referă la problemele pentru care România este din februarie în procedură de infringement în domeniul pădurilor și care ar eficientiza proiectul SUMAL 2.0, aflat acum în dezbatere publică.

Propunerile WWF vizează trei direcții strategice:

  • Vrem să introducem concepte noi în Codul Silvic în legătură cu modul în care ar trebui să ne valorificăm lemnul și să ne păzim pădurile, astfel încât să putem transforma radical sistemul de combatere a tăierilor ilegale:
    • Să nu ne mai vindem lemnul „pe picior”, adică estimativ, direct din pădure, ci să vindem lemnul după ce a fost tăiat și transportat la un drum auto. Eliminăm astfel erori oficiale de până la 20%, care permiteau până acum furtul de lemn cu documente legale.
    • Să îmbunătățim sistemul de control al transporturilor de lemn prin introducerea amprentei grafice digitale unice a transporturilor de lemn. Propunem o tehnică nouă, modernă, care va elimina  posibilitatea transporturilor multiple de lemn cu aceleași documente.
    • Să redefinim conceptul de proveniență legală a lemnului din legislația românească prin armonizarea cu prevederile regulamentului european privind lemnul (EU Timber Regulation).
    • Să solicităm declararea punctului de intrare în piață a lemnului. În acest fel, autoritățile înțeleg exact unde trebuie să-și concentreze controalele.
    • Prin schimbarea definiției provenienței masei lemnoase și a modului în care se documentează aceasta, declararea în acte a unei cantități dincolo de toleranțele legale admise va putea să devină infracțiune și să poată fi pedepsită mai sever.
    • Propunem să se renunțe la marcarea cu ciocanul silvic ca baza a sistemului de control și de combatere a tăierilor ilegale.
  • Vrem să corelăm procedurile pentru elaborarea și aprobarea amenajamentelor silvice cu procedurile de mediu:
    • România este acum în infringement si pentru că unele amenajamente silvice, adică planurile după care se face managementul pădurilor din România, nu parcurg într-un proces armonizat procedurile de evaluare a impactului asupra mediului. Aceasta crează disfuncționalități majore și potențiale probleme de mediu, cum este cazul pădurilor aflate în arii protejate.
    • În prezent, amenajamentele silvice sunt aprobate în paralel de către comisiile silvice din Ministerul Mediului și de comisiile care le analizează din perspectiva legislației de mediu. Cele două avize vin în momente diferite și atunci se crează probleme în implementare. Ele trebuie armonizate astfel încât niciun amenajament să nu mai poată fi aplicat fără a avea aprobările de mediu necesare.
  • Vrem să rezolvăm problema compensațiilor pentru proprietarii de terenuri cărora le sunt impuse restricții prin amenajamente silvice, planuri de management și regulamente ale ariilor protejate.
    • Aceasta este una dintre principalele cauze ale nivelului redus de respectare a legilsației în astfel de zone și care generează exploatări ilegale în arii protejate și conflicte cu comunitățile locale afectate.
    • Este momentul potrivit să includem aceste costuri în dezvoltarea Planului Național Stregic și să beneficiem de Politica Agricolă Comună, care își stabilește prioritățile de finanțare pentru următorul exercițiu financiar.
    • Modificarea acestui articol trebuie pus în acord cu Constituția României și cu Codul Civil.

Primele două propuneri reprezintă soluții directe pentru soluționarea procedurii de infringement, pe care inițiativele prezentate până acum în Parlament nu le abordează integrat. În plus, amendamentele propuse de viziunea integrată a WWF privind tăierile ilegale ar îmbunătăți și proiectul de modificare al SUMAL 2.0. Sperăm că autoritățile vor lua în calcul aceste propuneri care ar îmbunătăți semnificativ cadrul legislativ existent în scopul prevenirii tăierilor ilegale.

Illegal Logging in Romania – causes and solutions

Scroll to Top