WWF a lansat, în cadrul târgului PaperWorld de la Frankfurt, un instrument revoluţionar dedicat produselor din hârtie și pulpă de hârtie. „Check your Paper” reprezintă o bază de date online care le permite celor care achiziționează hârtie să identifice produsele cu cel mai mic impact asupra mediului înconjurător.
„Check your Paper” le permite producătorilor de hârtie și pulpă de hârtie să-și evalueze produsele în mod voluntar şi să publice în baza de date informaţii cu privire la impactul lor asupra mediului înconjurător.
Instrumentul evaluează calitatea procesului de fabricație a hârtiei, luând în calcul factori precum: administrarea pădurilor din care provine lemnul utilizat, folosirea fibrelor reciclate, emisiile de dioxid de carbon, cantitatea de deşeuri generată, precum şi poluarea apelor de către unităţile de prelucrare a lemnului. Toate produsele au fost evaluate de către organisme de certificare, pentru a se asigura un grad de credibilitate mai ridicat. Check Your Paper include toate tipurile de pulpă de hârtie și hârtie, inclusiv hârtie de tipărit, hârtie pentru ziare, pentru șervețele, de împachetat şi hârtie lustruită și mai multe tipuri de pulpă.
„Check Your Paper” oferă un singur scor procentual pentru fiecare produs, care exprimă calitatea procesului de producţie din perspectiva impactului asupra mediului. Mai mult, sistemul de evaluare bazat pe acordarea de stele permite împărţirea scorului pe mai multe categorii: păduri, schimbări climatice şi ecosisteme acvatice.
Pentru a câştiga punctajul maxim, de cinci stele, produsele de hârtie trebuie să:
• aibă un impact pozitiv asupra pădurilor şi să conţină, într-o proporţie cât mai mare, fibre reciclate sau fibre virgine, dacă acestea provin din păduri certifícate, administrate corespunzător.
• aibă un impact minim în ceea ce privește schimbările climatice, prin utilizarea fibrelor recíclate, prin garantarea provenienței lemnului din zone cu un magamenet forestier responsabil şi prin reducerea la minim a emisiilor de dioxid de carbon generate în timpul procesului de fabricare şi, în mod indirect, prin reducerea emisiilor de dioxid de carbon şi metan provenite din descompunerea deşeurilor.
• polueze cât mai puţin apele, prin reducerea folosirii de compuşi pentru înălbirea hârtiei sau prin promovarea unor substanțe care nu folosesc clorul la înălbirea produselor.
În momentul de faţă, baza de date include aproximativ 100 produse din hârtie, evaluate ca fiind bune sau excelente din punctul de vedere al impactului asupra mediului, printre aceste produse fiind incluse şi diferite categorii de hârtie pentru imprimare şi hârtie de scris. Cunoscuți producători de hârtie precum Arjo Wiggins, ITC Limited Paper Boards and Specialty Papers Division, Mondi, M-real, Lenzing Papier, SCA, Steinbeis Papier, Tullis Russell şi UPM au decis să comunice profilul ecologic al hârtiei pe care o produc pe platforma http://checkyourpaper.panda.org.
„WWF invită şi alţi producători de hârtie să urmeze acest exemplu şi să comunice în mod transparent performanța de mediu a produselor lor. Credem că aceasta nouă bază de date va ajuta achizitorii de hârtie să aleagă acele produse aflate pe piaţă care au un impact minim asupra mediului. WWF recomandă verificarea bazei de date înainte de a face achiziții şi încurajează şi alţi producători să se alăture inițiativei noastre.”, a declarat Rodney Taylor, Director al Programului de Păduri din cadrul WWF International.
„Prezența produselor noastre în baza de date Check Your Paper reprezintă un pas înainte pentru creşterea capitalului economic, de mediu şi social al companiei noastre, dar și pentru facilitarea accesului consumatorilor la produse care țin cont de impactul asupra mediului.”, a declarat P.N. Sridharr, ITC Limited, Paper Boards and Specialty Papers Division, India, unul dintre marii producători de hârtie care s-a alăturat programului.
„De-a lungul anilor, compania noastră a fost foarte implicată în dezvoltarea hârtiei cu performanță de mediu ridicată, folosită pentru publicații – tipul de hârtie certificată FSC, care garantează o bună administrare a resurselor și o amprentă de carbon redusă. Apreciem acest mecanism, care facilitează accesul consumatorilor la o mai bună informare asupra produselor pe care le achiziționeză”, a declarat Björn Lyngfelt, din partea SCA Forest Products, din Suedia.
La nivel global, consumul de hârtie este, în momentul de față, în creştere, de la 400 milioane de tone în acest moment, la 450-500 milioane de tone estimate pentru anul 2020. Fără un standard mai ridicat de performanţă de mediu la nivel de industrie, acest nivel de consum va avea un impact negativ covărşitor asupra planetei. Practici păguboase precum tăierea iraţională a pădurilor şi extinderea plantaţiilor de lemn pentru hârtie afectează profund ecosistemele şi contribuie la escalarea conflictelor sociale. Fabricile producătoare de hârtie sunt mari consumatoare de energie şi emit cantităţi enorme de gaze cu efect de seră, multe dintre ele fiind și surse de poluare a apelor și a solului.