OLYMPUS DIGITAL CAMERA

DA autostrăzii, NU distrugerii naturii

WWF-România și Asociația Zarand au organizat la Lugoj o întâlnire de lucru internațională pentru ca toți factorii de decizie implicați în construcția autostrăzii Lugoj-Deva să cunoască în profunzime și pe baza unor studii de caz, amenințările grave la adresa biodiversității în zonă, amenințări pe care actualul mod de lucru le aruncă asupra bunăstării speciilor și habitatelor. Astfel, din partea factorilor decidenți au participat reprezentanți ai Ministerului Mediului și Schimbărilor Climatice, Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale, Agenției Naționale pentru Protecția Mediului. Este pentru prima dată de la începerea lucrărilor la autostradă când toți actorii principali sunt aduși alături și acceptă să fie consiliați de experți internaționali, membri ai Infra Eco Network Europe (IENE).

WWF-România susține dezvoltarea infrastructurii în România, însă numai cu condiția ca studii de mediu temeinice și profesionist realizate să stea la baza lucrărilor. Construirea autostrăzii Lugoj-Deva în lipsa acestui tip de studii poate duce la dispariția lentă a populației de urs și afectarea gravă a populațiilor de căprior, râs sau jder în Munții Apuseni.

Cristian-Remus Papp, coordonator al departamentului Arii Protejate, WWF-România: „Vrem ca autoritățile să se arate mai responsabile atunci când planifică autostrăzi și să înțeleagă importanța păstrării coridorului ecologic dintre Apuseni și Carpații Meridionali. Ne interesează întotdeauna bunăstarea și siguranța oamenilor, dar niciodată în lipsa aceluiași tip de grijă pentru calitatea vieții speciilor alături de care trăim.”

Iată câteva declarații ale participanților la workshop.

Miklos Puky, Ungaria, biolog, expert IENE: „Drumurile sunt de obicei construcții veșnice, așa că proiectarea lor e esențială. O construcție greșită din cauza planificării greșite înseamnă o viață de proastă calitate pentru oameni și nici un fel de viață pentru animale.”

Petr Roth, Cehia, biolog, expert în Evaluare adecvată, consultant al Comisiei Europene: „Banii europeni sunt banii noștri, asta sper că înțelegem cu toții. De aceea trebuie să fim atenți cum îi cheltuim; cu cât se fac mai multe greșeli acum cu atât se va cheltui mai mult în viitor.”

Lazaros Georgiadis, Grecia, biolog, membru al consiliului director al IENE : „E mai ieftin să faci lucrurile bine de la început. Autoritățile și specialiștii care iau decizii în România în acest domeniu, ar trebui să viziteze locuri și cazuri asemănătoare din Europa, acolo unde problema distrugerii habitatelor prin construirea autostrăzilor au fost rezolvate cu succes.”

Întâlnirea a fost organizată de Asociația Zarand, WWF-România, Flora & Fauna International, sub egida IENE (Infra Eco Network Europe), organizație parteneră a Comisiei Europene. IENE reunește peste 170 de experți independenți, specialiști în diverse domenii: conservarea carnivorelor mari, conservarea amfibienilor și reptilelor, construcția de infrastructură verde.

Contextul general al organizării acțiunii

România are una dintre cele mai mici densităţi de drumuri asfaltate din Europa, iar dezvoltarea de noi autostrăzi şi şosele e considerată o prioritate, atât de către autorităţi cât şi de publicul larg: „Datorită poziției sale strategice, la intersecţia dintre Europa şi Asia, România are potenţialul de a deveni una dintre cele mai aglomerate zone de transport din Europa de Sud şi Centrală.’’ (Centrul de Studii Europene pentru Europa de Sud-Est).

Fragmentarea cauzată de infrastructura de transport este cunoscută ca ameninţare majoră pentru biodiversitate şi rezolvarea problemei a devenit o preocupare majoră a Uniunii Europene. Una dintre cele mai sensibile probleme de fragmentare a Carpaţilor este izolarea Carpaţilor Occidentali (Munţii Apuseni). Ultimul coridor ecologic, care are aproximativ 10 km lăţime, deja fragmentat de dezvoltările din ultima perioadă şi de infrastructură, va fi intersectat de autostrada Lujog-Deva, parte a coridorului IV pan european de transport.

Alături de cele de mai sus, vă invităm să consultați și documentele care însoțesc acest comunicat de presă și anume:

Poziția WWF-România față de integrarea obiectivelor de conservare a biodiversității în Programul Operațional Sectorial pentru Transport 2014-2020;

Memorandum înaintat Comisiei Europene în 2011 de WWF, Asociația Zarand și alte organizații de mediu din România: atrage atenția asupra pericolului ca traseul planificat al autostrăzii Lugoj-Deva să secționeze coridorul ecologic dintre Munții Apuseni și Carpații Meridionali, cu consecințe dezastruoase asupra populației de carnivore mari din regiune; prezintă soluțiile tehnice indicate de experții din țara noastră și alte țări europene pentru reducerea riscurilor asupra biodiversității.

Scroll to Top