13 orașe s-au înscris anul acesta în Competiția pentru Capitala Earth Hour organizată la nivel național de WWF-România, în cadrul campaniei anuale oficiale Earth Hour (Ora Pământului). Orașele vor organiza luna aceasta, în cadrul concursului, diverse evenimente și acțiuni care să aducă în atenția comunității locale problemele de mediu și lucrurile pe care le putem face cu toții pentru a construi un viitor mai durabil.
Orașele înscrise în Competiție sunt următoarele: Adjud, Baia Mare, Bistrița, Botoșani, Brăila, București, Craiova, Panciu, Râmnicu Vâlcea, Salonta, Satu Mare, Sighișoara și Tulcea.
Pentru a se înscrie în concurs, orașele, reprezentate de primării, ONG-uri și asociații locale, instituții de învățământ și de cultură au trebuit să formeze echipe de campanie de minim 3 – maxim 10 membri și să trimită un Formular de participare până la data de 12 martie. Odată înscrise, echipele locale vor alcătui și implementa un plan de acțiuni inspirate din tematica de mediu care pot varia de la acțiuni de educație ecologică, (mini) proiecte de cercetare pe specii sau habitate locale în școli/licee, ieșiri în natură, observații astronomice, la expoziții pe teme de mediu, conferințe sau acțiuni de conștientizare și responsabilizare și până la evenimente gastronomice cu produse tradiționale/producători tradiționali, cu evidențierea rolului esențial, dar puțin știut pe care aceștia îl au în conservarea naturii în zonele de producție. La final, orașul care se va remarca prin acțiuni variate și cu impact în comunitate și cu cel mai original program pentru evenimentul final Earth Hour din 29 martie va câștiga titlul de Capitală Earth Hour.
De exemplu, în orașul Tulcea echipa de campanie este formată din Societatea Științifică ORION, Primăria Municipiului Tulcea, mai multe școli și colegii, precum și Administrația Biosferei Rezervației Delta Dunării. Aceștia și-au propus un program bogat care include dezbateri, sondaje și acțiuni de conștientizare, șezători, jocuri la lumina lumânărilor, lecții de astronomie și observații astronomice, flashmob și spectacole de muzică și poezie.
După finalizarea campaniei, orașele, prin intermediul coordonatorului echipei locale trebuie să trimită organizației WWF-România un rezumat al evenimentelor organizate, într-un Formular standard pus la dispoziție de WWF, precum și documente-suport ce dovedesc verdicitatea celor comunicate în Formular. WWF-România va analiza documentația și va desemna în data de 15 aprilie 2014 orașul câștigător – Capitala Earth Hour 2014.
Regulamentul concursului şi alte detalii legate de Competiţie sunt disponibile pe website-ul oficial al campaniei în România: www.ora-pamantului.ro.
Programat pentru 29 martie, în intervalul 20.30 – 21.30, Earth Hour™ (Ora Pământului), cea mai mare manifestare voluntară de mediu din istorie, continuă tradiţia stingerii luminilor în mod simbolic, dar se constituie, pentru instituții, organizații și cetățeni într-o nouă oportunitate de a-și arăta preocuparea pentru mediu și capacitatea de mobilizare.
Earth Hour se sărbătorește în România din anul 2009, iar la nivel internațional din anul 2007, când WWF Australia a organizat prima ediție a acestui eveniment în orașul Sydney. În prezent, Earth Hour coalizează o comunitate globală de peste 2 miliarde de oameni.
În ultimii doi ani, WWF-România a împins campania un pas mai departe, susținând un mesaj axat pe puterea individului de a-și schimba propriul comportament, dând astfel un exemplu pozitiv, și pe nevoia ca instituțiile să acorde o mai mare prioritate și importanță proiectelor de mediu, crescând astfel calitatea vieții pentru oameni. Și asta deoarece campania globală a intrat în etapa „beyond the hour” („dincolo de Oră”), în care fiecare dintre noi, la nivel individual sau de instituție/organizație/companie, ne putem inspira din acțiunile și evenimentele ce au loc în contextul campaniei pentru a genera schimbări în bine în mediul în care trăim. De aici sloganul Fiecare dintre noi are puterea de a schimba lumea în care trăim.
Astfel, WWF-România a lansat în 2012 Competiția pentru Capitala Earth Hour, în care primăriile din toată țara s-au întrecut în proiecte de mediu pentru transformarea orașelor în locuri mai prietenoase cu oamenii și resursele naturale. Spiritul civic al cetățenilor a fost de asemenea pus la încercare, prin implicarea locuitorilor orașelor finaliste în etapa de departajare. Anul acesta, Competiția pentru Capitala Earth Hour integrează experiența primelor două ediții și revine într-o nouă formă care să permită implicarea în concurs și cooperarea între mai multe tipuri de entități la nivelul orașelor.
Bistrița și Timișoara, Capitale Earth Hour în 2012 și 2013
În 2012, WWF-România a organizat prima ediție a Competiției pentru Capitala Earth Hour, în ideea încurajării iniţiativelor mai ambiţioase în domeniul conservării mediului și responsabilizării cetățenilor. În 2012 și 2013, în etapa finală a concursului în care au intrat de fiecare dată doar 3 orașe, s-au strâns și s-au trimis la unitățile locale de reciclare 22 de tone și, respectiv, 9 tone de PET-uri. Orașele care au avut cea mai mare contribuție la acești „munți” de plastic, care altfel ar fi ajuns într-un depozit de deșeuri sau în natură, au fost Bistrița și, respectiv, Timișoara. În calitate de Capitale Earth Hour, acestea au găzduit evenimentul oficial la care au luat parte echipa WWF-România, trupe de artiști și reprezentanți mass-media și au beneficiat de promovare la nivel internațional, prin implicarea echipei Earth Hour Global.
Earth Hour zi de zi
Earth Hour este un moment bun în care ne putem hotărî să reciclăm, să mergem mai mult pe jos sau cu bicicleta, să facem dușuri mai scurte, să trecem la sursele regenerabile de energie sau să ne schimbăm obiceiurile de consum, bazat mai mult pe nevoi decât pe dorințe create artificial prin trucuri de marketing și acordând mai mult loc în coșurile noastre de cumpărături produselor responsabile (tradiționale, ecologice sau certificate FSC, ce atestă proveniența din păduri gestionate responsabil). Pentru a stimula și premia aceste mici, dar importante schimbări la nivel individual, WWF-România a lansat și un concurs pentru cetățeni în care pune la bătaie un panou solar pentru consum domestic în valoare de 20.000 de euro, iar premiul include și serviciile de instalare. Mai multe detalii despre acest concurs se pot găsi pe site-ul www.ora-pamantului.ro.
Oamenii care doresc mai multe idei de cum pot trăi într-o mai mare armonie cu natura pot consulta lista cu sugestii disponibilă în secțiunea Trăiește în armonie cu natura.
Partenerii campaniei Earth Hour 2014 sunt: Fronius GmbH, Digi24, UTV, Green Cat, Headvertising, Asociatia Municipiilor din Romania, Sub 25, Zeppelin, România Pozitivă, Blogunteer, Asociația Star Education.
Pentru a afla noutăţi despre campania internaţională Earth Hour, accesaţi pagina www.earthhour.org.