imidacloprid

O nouă derogare a Ministerului Agriculturii pentru utilizarea pesticidelor neonicotinoide interzise în Uniunea Europeană pune în pericol siguranța polenizatorilor și cetățenilor

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) comunică emiterea unei noi derogări[1] de la interdicția utilizării insecticidelor din clasa neonicotinoidelor, valabilă în întreaga UE încă din anul 2018. Este vorba de substanța imidacloprid, nocivă albinelor. WWF-România își exprimă dezaprobarea pentru decizia lipsită de responsabilitate a Guvernului României care repetă decizii contrare legislației europene și hotărârii Curții de Justiție a Uniunii Europene[2], într-al șaselea an de la instituirea interdicției complete asupra utilizării neonicotinoidelor, ce are scopul protejării albinelor și stopării declinului biodiversității.

Prin derogarea amintită sunt vizate culturile de toamnă care nu sunt atractive pentru albine și alte insecte polenizatoare, însă acestea sunt afectate prin poluarea mediului înconjurător, inclusiv a florei sălbatice din preajma câmpurilor însămânțate cu semințele tratate[3]. Motivarea derogării acordate pe 22 iulie a.c este incompletă și părtinitoare, invocându-se faptul că România este al patrulea cultivator de păioase din EU, cu 5 milioane de hectare. Ceea ce ar trebui să fie un motiv nu de sustragere de la legislația europeană ci de îngrijorare, având în vedere magnitudinea posibilului impact asupra polenizatorilor prin utilizarea potențială a neonicotinoidelor pe asemenea suprafețe imense. Este invocată încălzirea globală ca factor favorizant al dăunătorilor drept cauză a necesității folosirii insecticidelor interzise, însă asemenea măsuri și practici ale agriculturii intensive, coroborate cu lipsa cercetării și implementării soluțiilor alternative, contribuie în mod direct la dezechilibrele ecologice și schimbările climatice ce se întorc ca un bumerang asupra însăși agriculturii – un cerc vicios alimentat de o paradigmă învechită de luare a deciziilor.

Regretabilă este și tentativa de inducere în eroare a publicului din România prin afirmația: „…autorizațiile temporare reprezintă instrumente legale pe care le au la dispoziție statele membre pentru a asigura fermierilor accesul la produse de protecție a plantelor”. Ceea ce în fapt este neadevărat în cazul neonicotinoidelor, care sunt interzise iar autorizațiile temporare sunt strict reglementate prin Regulamentul European 1107/2009 art. 53[4] ca fiind situații excepționale, măsuri de urgență justificate de circumstanțe în care „sănătatea plantelor este amenințată de pericole ce nu pot fi evitate cu alte mijloace rezonabile”. Iar în documentul Comisiei Europene „Ghid privind autorizațiile de urgență în conformitate cu articolul 53 din regulamentul (ce) nr. 1107/2009”[5] se menționează clar: „Trebuie evitate autorizațiile de urgență repetate, în special pentru produsele care conțin substanțe care nu sunt aprobate în UE – trebuie căutate soluții pe termen mai lung pentru problemele persistente sau recurente ale dăunătorilor. În cazul în care autorizațiile de urgență sunt repetate, ar trebui să se justifice clar de ce nu s-a găsit nicio altă soluție”. Reiterăm și faptul că din ianuarie 2023 există o hotărâre a Curții Europene de Justiție care declară derogările de la Regulamentul 1107/2009  ca fiind ilegale[6].

Aceste derogări, repetate în mod consecutiv timp de sașe ani deja, se fac prin ignorarea obligativității Statelor Membre, conform Directivei 2009/128/CE, art. 14, de a găsi modalități de evitare a amenințării culturilor agricole specifice Managementului Integrat al Dăunătorilor (Integrated Pest Management – IPM). Acest concept prevede metode specifice de control al dăunătorilor[7] precum rotația consecventă a culturilor și alte tehnici agronomice, monitorizarea riguroasă a organismelor dăunătoare și sisteme de prognoză și alertă timpurie, controlul biologic și încurajarea organismelor benefice prin folosirea infrastructurii verzi/ecologice, folosirea eventuală a pesticidelor cu cel mai redus grad de risc pentru sănătatea umană și organismele non-target, evitarea instalării rezistenței organismelor dăunătoare la substanțele chimice. În toți acești ani grevați de interdicții și încurajări repetate de la nivel european inclusiv prin Directiva 2009/128/EC[8] privind implementarea metodelor alternative din sfera IPM, eficiente local, pe de-o parte, dar și de problemele recurente cu anumiți dăunători de sol (știuți), pe de altă parte, nu există niciun indiciu (public) că MADR și instituțiile din subordine să fi demarat/întreprins o inițiativă serioasă de cercetare și încurajare a tranziției la astfel de practici alternative, recurgând în schimb an de an la derogări slab fundamentate, la presiunea a patru asociații de mari fermieri.

Solicităm totodată reprezentanților Guvernului României să înceteze presiunile[9] pe care le exercită la nivel european, la cererea acelorași patru asociații de mari fermieri, pentru modificarea regulamentelor europene privind folosirea pesticidelor și desființarea pentru 10 ani a interdicțiilor folosirii neonicotinoidelor (la semințe), restricții riguros motivate științific și certificate de unica instituție a UE cu competență în domeniu: EFSA (Autoritatea Europeană pentru Siguranță Alimentară). Încercarea recentă în acest sens făcută reprezentantul MADR în Consiliul Agrifish al Comisiei Europene, din data de 27 mai 2024, a avut ca rezultat critici și un refuz vehement. Reprezentanta Comisiei Europene a afirmat că nu există temei juridic pentru aprobarea solicitării României și că țara noastră a rămas singura (inclusiv dintre țările cu condiții similare) care mai acordă derogări pentru folosirea pesticidelor neonicotinoide, amintind de practicile IPM și de soluțiile alternative testate în alte state membre, precum și de disponibilitatea Comisiei de a facilita schimburile de cunoștințe și bune practici între țările europene[10].


[1] https://www.anfdf.ro/central/omologare/temporar/autorizatii/2024/nuprid_al_600_fs.pdf

[2] https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=269405&pageIndex=0&doclang=ro&mode=req&dir=&occ=first&part=1  

[3] https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.2903/j.efsa.2013.3068

[4] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/HTML/?uri=CELEX:32009R1107

[5] https://food.ec.europa.eu/document/download/1b2f26fc-59bd-465d-976e-0f1c366bafc8_en

[6] https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=269405&pageIndex=0&doclang=ro&mode=req&dir=&occ=first&part=1

[7] https://food.ec.europa.eu/plants/pesticides/sustainable-use-pesticides/integrated-pest-management-ipm_en

[8] Sustainable Use of Pesticides Directive

[9] https://www.digi24.ro/stiri/economie/agricultura/ministerul-agriculturii-va-sustine-la-ce-folosirea-in-continuare-a-unor-substante-interzise-care-nu-au-inlocuitori-adecvati-2840125

[10] https://video.consilium.europa.eu/event/en/27486

Scroll to Top