WWF-România dorește să atragă atenția asupra direcției greșite în care se îndreaptă noua Politică Agricolă Comună, prin amendamentele introduse în pachetul legislativ de către membrii Comitetului pentru Agricultură din cadrul Parlamentului European. Aceste amendamente, considerate periculoase de către organizația WWF, urmează a fi votate în plen de către Comitetul pentru Agricultură în zilele de 23 și 24 ianuarie, la Bruxelles. Rezultatul votului se va constitui în mandatul oficial de negociere cu Consiliul European, după trecerea prin Parlamentul European.
Amendamentele introduse compromit șansa unui progres real din punct de vedere al politicilor de mediu și agricultură, iar acest lucru va îngreuna atingerea obiectivului principal din Strategia Europa 2020 pentru o dezvoltare inteligentă, durabilă și inclusivă.
Concret, punctele din noua propunere legislativă care generează îngrijorare sunt legate de prevederile privind Plățile Directe și Dezvoltarea Rurală.
În ceea ce privește prevederile pentru Plățile Directe, propunerea este de a introduce o abordare de tip ”meniu”, lucru susținut de toate partidele politice reprezentate, în afară de grupul Verzilor. Într-un asemenea scenariu, administrațiile naționale și/sau regionale vor avea posibilitatea de a alege și implementa, în locul măsurilor necesare, măsuri de mediu după bunul plac, pe care fermierii le vor putea adopta foarte ușor fără a-și pierde subvențiile. Iar cele trei măsuri inițiale (diversificarea culturilor, existența pe domeniul agricol a unor zone naturale neatinse, de importanță ecologică și pajiști permanente) propuse de Comisie vor deveni opționale. Acest scenariu ar reprezenta un dezastru, rezultatul fiind o legislație de mediu slabă, ineficientă și neadaptată la nevoile curente. Organizația WWF consideră că măsurile de mediu ce vizează diverse probleme nu pot fi alterate și utilizate pentru câștigarea unui avantaj politic pentru partide.
În ceea ce privește prevederile pentru Dezvoltare Rurală, noua propunere conține o serie de noi adăugiri, precum introducerea de subvenții duble pentru fermieri, care sunt ilegale. Comitetul pentru Agricultură continuă, de asemenea, să susțină propunerea Comisiei pentru introducerea unui Instrument pentru Stabilizarea Veniturilor și a unor scheme de asigurări care sunt costisitoare și ar putea consuma cea mai mare parte a fondurilor pentru dezvoltare rurală.
Anomalia legislativă privitoare la plățile duble ar permite fermierilor care primesc subvenții pentru activități în cadrul schemelor de agro-mediu din Programul de Dezvoltare Rurală să fie eligibili pentru plăți ”verzi” sub Pilonul 1, încasând astfel bani de două ori pentru aceeași activitate. Acest lucru înseamnă, pe lângă un management defectuos și ilegal din perspectiva tratatelor europene, și pierderea a 3 miliarde de euro anual din bugetul pentru schemele de mediu.
Zonele cu înaltă valoare naturală (High Nature Value) și sistemele de agricultură ecologică nu primesc niciun fel de susținere în cadrul noii propuneri, deși acestea joacă un rol esențial în livrarea de bunuri și servicii de mediu și în economia rurală. Aceste sisteme trebuie să devină prioritare prin intermediul unor sub-programe tematice, iar HNV-ul să primească o definiție clară. Acest lucru ar crește atenția care le este acordată și implicit fondurile destinate lor. Din păcate însă, grupurile politice din Comitet, cu excepția Verzilor, au decis să nu organizeze o sesiune de vot pentru potențiale sub-programe de susținere a agriculturii ecologice.
De asemenea, nu s-a ajuns la niciun acord privind includerea legislației de bază din domeniul apelor și utilizării pesticidelor în cerințele minime ce trebuie respectate de fermieri.
”Ar trebui să ne întrebăm cine are de câștigat din această presupusă reformă. Cu siguranță, nu este vorba despre fermieri mici și mijlocii sau despre plătitorii de taxe, care în cele din urmă vor avea de suferit din cauza reducerii accesului la apă, din cauza poluării, eroziunii solului, pierderii biodiversității și din cauza schimbărilor climatice. Singurii care au de câștigat vor fi operatorii mari din agricultură care au condus un lobby agresiv împotriva alocărilor verzi”, a declarat Tony Long, Director al Biroului European de Politici al WWF.
Vestea relativ bună este că fondurile minime obligatorii pentru măsurile de mediu – agro-mediu și agricultură ecologică sunt menținute în cadrul Pilonului 2. Luând însă în considerare faptul că nu există nicio creștere a nivelului alocărilor bugetare față de perioada 2007-2013, că există o presiune puternică pentru comprimarea Fondului pentru Dezvoltare Rurală și că din partea Consiliului există opoziție față de existența unor alocări minime, ar trebui ca nivelul acestora să fie crescut. Acest amendament se bucură de susținerea tuturor grupurilor politice.