wwf_marius_berchi_2

Patru școli reprezintă România în proiectul internaţional „Școli Europene pentru o Planetă Vie”

Patru școli din România vor lua parte la o nouă ediție a proiectului european de educație de mediu Școli Europene pentru o Planetă Vie implementat de WWF cu sprijin financiar de la Fundația Erste. Conform tradiției, proiectul a fost lansat în cadrul unui eveniment de 6 zile care a avut loc între 27 septembrie – 2 octombrie în Parcul Național Neusiedler See-Seewinkel, lângă Viena, unde au participat 33 de elevi și profesori din România și alte 10 țări europene.

Evenimentul este conceput sub forma unei „academii” și cuprinde ateliere și ieșiri în natură pentru învățare experiențială, pe parcursul cărora participanții primesc informații despre diverse teme legate de conservarea naturii și un stil de viață responsabil. După acest eveniment de lansare și până la sfârșitul anului școlar, fiecare clasă admisă în proiect va concepe și implementa o inițiativă proprie de mediu în cadrul comunității lor. De asemenea, toate clasele vor fi reunite într-o acțiune de mediu comună ce va reprezenta o a doua componentă importantă a proiectului.

„Suntem în cel de-al șaselea an consecutiv în care proiectul creează legături între elevi și profesori din țări și culturi diferite care apreciază natura”, a spus Barbara Tauscher, coordonatorul programului de educație din cadrul WWF-Austria. „Suntem foarte nerăbdători să vedem ce idei vor fi implementate în acest an”. În decursul anilor trecuți, echipele au venit cu idei creative și ambițioase – de la campanii de învățare „de-la-elev-la-elev”, expoziții, instalații, piese de teatru și până la evenimente de stradă, zile dedicate reciclării create în colaboare cu municipalitățile, studii, grădini de legume în incinta școlii sau campanii publice.

Echipele care au primit anul acesta biletul de intrare în proiect reprezintă următoarele țări: Austria, Bulgaria, Croatia, Cehia, Ungaria, Moldova, România, Serbia, Slovacia, Slovenia și Ucraina și sunt formate din elevi cu vârstele cuprinse între 12 și 17 ani. Academia la care au fost invitați la debutul acestui proiect a cuprins cursuri și ateliere susținute de experți WWF și alți specialiști în conservare. Temele abordate în fiecare an ESFALP sunt Amprenta ecologică – Consumul şi efectele globale ale consumului, Dunărea – Linia vieţii Europei şi Cetăţenie activă. Programul este completat de sesiuni de instruire despre managementul de proiect, team building și comunicare/relații publice. „Punctul focal al întregului proiect este Cetățenia activă. Vrem să le arătăm elevilor posibilități de a se implica activ, de a-și exprima opiniile în public și de a-i motiva și pe alții să se implice”, a subliniat Tauscher.

Timpul rămas până la sfârșitul anului va trebui valorificat de elevi pentru a dezvolta și implementa propriile proiecte de conservare. Ideile și modul de implementare a lor rămâne în proporție de 100% la latitudinea elevilor. Proiectele pot varia de la spectacole de stradă, expoziții și crearea unor publicații sau ziare până la planuri de acțiune complexe pentru școală.Evoluția acestor proiecte poate fi urmărită pe blogul interactiv ESFALP: http://schools.foralivingplanet.eu. Aceasta este o platformă publică unde echipele țin jurnale de proiect, postează fotografii și clipuri video și împărtășesc experiențele prin care trec. Oricine vizitează acest site poate să comenteze pe marginea materialelor postate de elevi.

În iunie 2014, echipele formate din elevi și profesori se vor întâlni din nou, de această dată în România, pentru marele eveniment de final. Tot în spiritul tradiției, aceștia își vor prezenta aici proiectele, vor povesti și vor face schimb de lecții învățate de-a lugul anului. De asemenea, ei vor discuta și alege împreună o idee de proiect comun, transfrontalier ce va fi implementat în toamna anului 2014. Acest proiect comun este elementul de noutate cu care vine cea de-a șasea ediție a școlii ESFALP și vine să întărească relațiile create între participanți și să stimuleze pe mai departe schimburile și dialogul intercultural în scopul protejării naturii, ce transcende granițele geografice și politice. Rezultatul dorit este crearea unei rețele europene funcționale de tineri activi în domeniul protejării mediului.

„Inițiativa Școli Europene pentru o Planetă Vie oferă un supliment important la proiectele noastre transfrontaliere de educație. Suntem bucuroși să vedem cum comunitatea de tineri care abordează și se implică în mod creativ în modelarea viitorului din punct de vedere al mediului crește în fiecare an”, a afirmat Doraja Eberle, Președinte Board Fundația ERSTE.

Prima ediție a proiectului educațional Școli Europene pentru o Planetă Vie a avut loc în anul școlar 2008-2009. Până acum, 150 de clase din 11 țări europene, adică un total de 4.000 de elevi, au răspuns chemării WWF de a acționa pentru natură și un viitor durabil.

Pentru mai multe informații accesați: http://schools.foralivingplanet.eu.

Scroll to Top