(c) Vlad Dumitrescu/WWF-România

„Cornul și laptele”, cu alimente de calitate la nivel național

WWF salută schimbarea de abordare întreprinsă de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) și Agenția Națională pentru Achiziții Publice în luna septembrie a.c. pentru a facilita achiziția de alimente de calitate destinate consumului copiilor din grădinițe și școli (clasele I-VIII) publice și private acreditate din România. Începând cu anul 2021, WWF împreună cu Primăria Municipiului Brașov au testat criterii de selecție calitative la nivelul orașului Brașov, depunând eforturi de atunci și până în prezent pentru a convinge MADR să preia astfel de criterii și în reglementările naționale privind acest program extrem de important pentru alimentația publică.

Criteriile noi au fost introduse prin intermediul Ordinului 349/2.662/2024[1] care a intrat în vigoare din 17 septembrie 2024. Acestea se referă la „schemele de calitate ale produselor agroalimentare”, adică: produs ecologic, produs înregistrat pe scheme de calitate ale UE (IGP, STG, DOP), produs tradițional, produs atestat conform schemei „rețete consacrate”, produsul montan. Operatorii economici care demonstrează că pot furniza astfel de produse în cadrul programului „Cornul și laptele”, în anul școlar 2024-2025, sunt avantajați în procedura de atribuire a contractului. Dacă luăm ca exemplu produsul ecologic, iată cum va fi evaluată oferta operatorului economic:

„Atunci când proporţia de produse certificate ecologic este de 100% se acordă 30 de puncte. Când proporţia de produse certificate ecologic este mai mare sau egală cu 50% se acordă 15 puncte. Când proporţia de produse certificate ecologic este mai mare sau egală cu 20% se acordă 5 puncte. Atunci când proporţia de produse certificate ecologic este mai mică de 20% nu se acordă punctaj.”

La fel se întâmplă și în cazul celorlalte tipuri de produse atestate pe schemele de calitate menționate mai sus, punctajul putând fi ușor diferit de la schemă la schemă. Produsele convenționale sunt, desigur, în continuare eligibile, însă având în vedere că nu obțin punctaj, vor fi dezavantajate.

În plus, este evaluat și aspectul privind lanțul de aprovizionare, care a fost introdus începând din anul 2022. Astfel, vor fi avantajate ofertele care vin direct de la producători; ofertele cu până la 2 intermediari obțin un punctaj mai mic, iar ofertele în care sunt implicați mai mult de 2 intermediari nu capătă punctaj (dar sunt în continuare eligibile).

Cele două criterii de calitate descrise mai sus au împreună o pondere de 60% în determinarea ofertei celei mai avantajoase, pe când prețul are o pondere de 40% și asta deoarece începând din anul 2022 este folosit raportul calitate-preț în evaluarea și alegerea ofertei câștigătoare, spre deosebire de situația de dinainte de anul 2022, când prețul era preferat în atribuirea contractelor de furnizare a alimentelor pentru copii în cadrul programului „Cornul și laptele”.

De la alimente ieftine la alimente de calitate oferite în școli: parcursul (legislativ al) programului Cornul și laptele între 2021-2024

În toamna anului 2021, în contextul unui parteneriat cu WWF-România, Primăria Municipiului Brașov a preluat gestionarea programului „Cornul și laptele” de la Consiliul Județean Brașov, și a ales raportul calitate–preț drept criteriul de atribuire a contractului de furnizare a alimentelor, și nu prețul cel mai mic. Pentru prima dată accentul a fost pus pe calitatea și proveniența produselor alimentare ce sunt servite copiilor. Criteriile de calitate introduse atunci au fost următoarele:

– produse certificate ecologic sau care dețin alt tip de certificare de calitate – IGP, STG, DOP, produs tradițional, produs montan sau produs atestat pe schema de calitate „rețete consacrate”,

– produse ce provin de la producători, fermieri, cooperative și asociații locale,

– produse ce vin prin lanțuri scurte de distribuție, adică direct de la producător.

În acel an, peste 22.000 de elevi din Brașov au putut avea acces la alimente de calitate și cu impact redus asupra mediului și pentru prima dată un producător local a putut participa și câștiga licitația pentru atribuirea contractului: Cooperativa Bio Carpathia a livrat produsele lactate.

În urma schimbărilor introduse în anul 2021 în orașul Brașov, legislația națională[2] a fost îmbunătățită în anul 2022, când Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale a renunțat la prețul cel mai mic și a preluat criteriile de calitate a produselor folosite la Brașov – produse certificate și lanțul scurt de aprovizionare – pentru a fi respectate de toate instituțiile publice din țară care implementează Programul pentru Școli (programul „Cornul și laptele”) – consilii județene, primării. De asemenea, a fost introdusă o componentă educațională prin care fermele pot găzdui activități pentru copii, precum vizite în fermă, degustări de produse, activități practice și prezentări/discuții despre hrană, de unde provine, cum este produsă.

În anul 2023[3] instituția a făcut un pas înapoi și deși a păstrat raportul calitate-preț, în categoria calitate a păstrat doar aspecte ce țin de proximitate („Realizarea unei etape de producție în regiunea de dezvoltare unde își are sediul autoritatea contractantă”) și lanțul de aprovizionare (legat de intermediari).  

În septembrie 2024 au fost reintroduse produsele de calitate, conform cu mențiunile de mai sus.

Despre programul „Cornul și laptele”

Programul „Cornul și laptele” implementează la nivel național Programul pentru școli al Uniunii Europene și este finanțat atât din bugetul UE, cât și din bugetul național. Scopul programului este „să creeze obiceiuri alimentare sănătoase și să ducă la creșterea consumului de produse locale în rândul copiilor, acesta fiind construit în jurul a două componente: distribuția de fructe și legume proaspete și lapte de consum și produse lactate fără adaos de lapte praf și punerea în aplicare de măsuri educative aferente”[4].

Luând în considerare amploarea acestui program, precum și impactul de mediu și social pe care îl (poate) produce, WWF a luat decizia în 2020 de a contribui la îmbunătățirea acestuia prin aplicarea, împreună cu instituții/autorități publice locale și naționale, a conceptului de „achiziții publice verzi” (green public procurement, în limbaj european). Acest lucru înseamnă tocmai folosirea de criterii de selecție a produselor alimentare ce țin cont de proveniența acestora – atât din punct de vedere geograpic, cât și din punct de vedere al tipurilor de ferme și de practici agricole folosite pentru producția acestora. Scopul nostru este să construim, cu ajutorul achizițiilor verzi, un canal viabil de desfacere a alimentelor realizate în ferme locale și responsabile și să creștem accesul cetățenilor la produse sănătoase și  locale.

Începând cu anul 2024, această inițiativă beneficiază de sprijinul programului #RaiffeisenComunități, acceleratorul de ONG-uri în sustenabilitate, o inițiativă Raiffeisen Bank România, cu sprijinul Asociația pentru Relații Comunitare.

Prioritățile noastre în această perioadă sunt:

  • Îmbunătățirea capacității instituțiilor publice și producătorilor alimentari în aplicarea criteriilor verzi în achiziția/livrarea de produse, prin organizarea de instruiri locale și întâlniri cu autorități naționale; 
  • Îmbunătățirea procesului de achiziție publică prin dezvoltarea și testarea unei documentații-model cuprinzând criterii/standarde „verzi”, la nivelul unei instituții publice din jud. Brașov;
  • Promovarea achizițiilor publice verzi ca instrument de consum responsabil pentru mediu și sănătatea umană, în rândul consumatorilor.
(c) Vlad Dumitrescu/WWF-România

[1] https://anap.gov.ro/web/wp-content/uploads/2024/09/ORDIN-nr.-349-din-9-septembrie-2024.pdf

[2] Ordinul 238/2022 pentru aprobarea criteriilor de calificare privind capacitatea ofertanților, a factorilor de evaluare și a caietului de sarcini aferente atribuirii acordului-cadru/contractului de achiziție public de produse — fructe, legume, lapte și produse lactate și produse de panificație în cadrul Programului pentru școli al României

[3]  Ordinul 346/1.718/2023 pentru aprobarea criteriilor de calificare privind capacitatea ofertanților, a factorilor de evaluare și a caietului de sarcini aferente atribuirii acordului-cadru/contractului de achiziție public de produse — fructe, legume, lapte și produse lactate și produse de panificație în cadrul Programului pentru școli al României

[4] https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/274249

Scroll to Top