Știi câte dintre camioanele care transportă lemn sunt verificate la ieșirea din pădurile României? 1%. Asta înseamnă unul singur la fiecare 100 de camioane care pleacă din pădure încărcate cu lemn.

Știi ce li se întâmplă operatorilor dacă sunt prinși transportând mai mult lemn decat au declarat în acte? Mai nimic. Primesc o amenda modică, de maximum 20% din valoarea lemnului, li se confiscă surplusul și apoi sunt lăsați să-și mai încerce norocul și de alte 99 de dăți, până la următoarea verificare.

Știi cum de rezultă lemn în plus deși arborii care se exploatează sunt marcați în pădure? Pentru că marca nu ne spune care e volumul lemnului rezultat prin tăiere. Așa că, în acte, volumul lemnului poate fi subestimat, iar lemnul suplimentar rezultat în realitate ajunge pe piață fie prin transporturi multiple cu aceleași documente, fie prin supraîncărcarea camioanelor.

Dacă și pe tine te revoltă lucrurile acestea înseamnă că, împreună, avem șanse să schimbăm legea și să facem o reformă reală pentru combaterea exploatării ilegale a lemnului până nu e prea târziu.

Când statul închide ochii la tăierile ilegale, noi îi deschidem.
Semnează petiţia și ajută-ne să fim cu ochii pe pădure!

  • Vrem ca baza sistemului de control să nu mai fie marcarea arborilor, ci monitorizarea transporturilor de lemn ce pleacă din pădure.
  • Vrem ca lemnul din pădurile României să fie plătit după ce a fost tăiat și măsurat sub forma de bușteni, lemn de foc sau tocătură. Acum el e măsurat la ochi, înainte ca arborii să fie tăiați, ceea ce lasă loc speculațiilor.
  • Vrem să fie instituită amprenta digitală, adică un „sigiliu electronic” pentru toate transporturile de lemn, ca să eliminăm posibilitatea supraîncărcării camioanelor și transporturile duble.
  • Vrem să schimbăm fundamental sistemul de contravenții și infracțiuni, care acum permite furtul cu acte în regulă. Fraudarea declarației privind cantitatea sau proveniența lemnului să atragă răspunderea penală sau suspendarea autorizației de funcționare.
  • Toate aceste schimbări trebuie introduse în Codul Silvic. Ajută-ne să punem presiune asupra autorităților ca să ne apărăm pădurile! Semnează petiția!

13,850 de persoane au semnat petiția.

FĂ UN PAS MAI DEPARTE!

Alătură-te familiei noastre în lupta pentru conservarea naturii și prevenirea viitoarelor pandemii.

Ne propunem să luptăm pe 3 fronturi principale

Small_NEAN3140

1. Modul în care ne vindem lemnul din pădure

Ne dorim ca plata pentru lemnul tăiat din pădurile României să se facă după ce acesta a fost măsurat sub formă de bușteni, lemn de foc sau tocătură, adică după ce știm cu exactitate ce cantitate vindem. Acum lemnul e vândut „pe picior”, direct în pădure, iar plata se face în avans pe baza unor estimări grosiere ale volumului, care în mod legal nu pot garanta erori mai mici de 20%. Și care lasă loc furtului cu acte în regulă. În acest fel sunt instituite prin lege conflicte de interese sistemice.

  • Nu știm cât lemn se taie de fapt din pădurile României
    Vindem lemnul „cântărit la ochi” în pădure și nu produse din lemn măsurate cu o precizie acceptabilă. Măsurăm, verificăm și controlăm obsesiv volumul arborilor în pădure, unde eroarea standard admisă legal depășește 20%. Apoi, după ce lemnul a intrat în piață, reluăm controalele, căutând diferențe între înscrisuri și stocuri în peste 3 milioane de gospodării, 5000 de depozite și unităţi de prelucrare a lemnului unde, prin tertipuri administrative, „se pot înghiți” volume mari de lemn. Nu e de mirare că lemnul poate să dispară, reușind să-și piardă urma.
  • Procesul măsurării lemnului „pe picior” este scump și ineficient
    În total, sunt impuse mai bine de 5 măsurători pe teren ce se repetă pentru 18 milioane de metri cubi de lemn. Ulterior, controlul constă în inspecții pe teren și implică din nou costuri mari deoarece căutăm cioate nemarcate în 7 milioane de hectare de păduri. Peste 50% din totalul de ore per angajat disponibile în cadrul unui ocol silvic sunt alocate pentru activitățile de valorificare a lemnului și de pază a pădurilor.
  • Din cauza relativității metodelor matematice de calcul și a erorilor de măsurare de pe teren se ajunge la erori standard foarte mari, acceptate legal, în ceea ce privește volumul arborilor. Trebuie să ținem cont de faptul că arborii, ca orice organisme vii, nu au forme regulate, iar înălțimea le este ascunsă de frunziș. În final, nu știm de fapt cât lemn vindem.
  • Procedurile de control bazate pe marcarea arborilor sunt ineficiente
    Silvicultorii luptă contra tăierilor ilegale prin marcarea și paza arborilor, și nu prin controlul lemnului ce iese din pădure, așa cum ar trebui. Controlul bazat pe marcarea arborilor presupune identificarea cioatelor nemarcate sau a celor marcate abuziv și este irelevant în instanță pentru stabilirea diferențelor de volum care au fost efectiv recoltate. Mai mult, expune riscurilor pe cei cu atribuții de control. Verificarea propriu-zisă se realizează urmând un hățiș de proceduri administrative care necesită o analiză detaliată de birou, dar mai ales pe teren. Presupune implicarea unui personal calificat numeros, expertize tehnice judiciare și extrajudiciare, care durează luni sau chiar ani de zile. Chiar și atunci când faptele sunt evidente, autorul este greu de identificat. 
Small_NEAN3027

2. Cum ne păzim pădurile

Controalele trebuie să monitorizeze transporturile de lemn ce pleacă din pădure, nu să identifice și să inventarieze cioatele nemarcate. De aceea ne dorim introducerea amprentei grafice digitale unice, un sistem modern care să determine, la ieșirea din pădure, volumul de lemn existent în fiecare transport. Aceste date ar trebui să fie încărcate într-o baze de date, pentru a se verifica ulterior „drumul” lemnului. Un astfel de sistem va permite eliminarea subiectivității măsurătorilor, a transporturilor multiple pe baza acelorași documente și supraîncărcarea, iar erorile de măsurare a volumului de lemn vor putea fi, garantate prin lege, mai mici de 5%.

  • Amprenta digitală și sistemul de măsurare digital sunt sisteme moderne de verificare care evită transporturile multiple sau supraîncărcarea
    Presupun o scanare a transportului de lemn, ce criptează modul unic în care lemnul este așezat în camion, utilizând inteligența artificială. Este similară recunoașterii faciale. Orice alt mod de așezare a lemnelor în camion, fie că e vorba de alt transport sau de o încărcare ulterioară, va putea fi ușor de semnalat în cazul verificărilor. Recepția transportului de către cumpărător ar trebui să se realizeze în baza acestui sigiliu electronic.
  • Sistemul propus este rentabil
    Volumul lemnelor transportate se poate calcula folosind soluții tehnice IT moderne, rapide și ieftine, care presupun scanarea și generarea unei „amprente grafice a transportului” ce va fi înregistrată în SUMAL – Wood Tracking. Operatorul sau administratorul fac o singură verificare a volumului de lemn transportat,  la ieșirea din pădure, în punctul declarat de intrare în piață. Volumele vor fi înregistrate în SUMAL – Wood Tracking. În baza acestor cantități, operatorul va plăti lemnul proprietarului sau administratorului, la prețul declarat câștigător în licitație.
  • Sistemul pe bază de amprentă digitală este concludent în justiție
  • Controlul generează probe veritabile, care nu pot fi contestate în instanță. Practic, sunt întrunite toate elementele necesare probării faptei (înregistrări în timp real SUMAL, verificarea electronică, materialul lemnos, vehiculul & persoana răspunzătoare.
Small_NEAN2973

3. Felul în care pot fi trași la răspundere hotii de leme

Ne dorim sancțiuni proporționale cu gravitatea faptelor, care să-i descurajeze pe cei ce fac să dispară lemnul din pădurile României. Sistemul actual de sancțiuni nu prevede o răspundere penală a operatorilor în situația recoltării unor cantități mai mari decât cele pentru care plătesc. Lemnul dispărut nu este fiscalizat. Dacă operatorii sunt prinși că transportă un volum de lemn mai mare decât cel declarat în documente, riscă doar o amendă contravențională și confiscarea surplusului de lemn. Nu există o obligație pentru verificarea sistematică a transporturilor ce pleacă din pădure și, astfel, cei dispuși să încalce legea sunt parcă încurajați să continue pentru că nu riscă aproape nimic dacă sunt prinși.

  • Transportul multiplu de lemn pe baza acelorași documente și supraîncărcarea camioanelor ar trebui să fie considerate „recoltare ilegală” și să atragă răspunderea penală sau, respectiv, suspendarea imediată a autorizației de funcționare dacă sunt depășite toleranțele legale de măsurare.
  • Amprenta digitală va juca un rol esențial în determinarea volumelor de lemn transportate și în monitorizarea transporturilor. Dacă autoritățile vor acționa transparent și vor introduce răspunderea penală în locul celei contravenționale, va rezulta un sistem de control eficient, în care cei tentaţi să încalce legea vor putea fi cu ușurință trași la răspundere, iar sancțiunile vor fi pe măsura faptelor comise.

Noutăti

Fii la curent cu ultimele articole despre păduri

Scroll to Top