Achizitii publice verzi
Un instrument cheie în dezvoltarea durabilă a societății Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
Achizițiile publice verzi pot fi un instrument-cheie în susținerea practicilor de producție de alimente prietenoase cu mediul și în dezvoltarea durabilă a orașelor și satelor noastre; conceptul este însă insuficient cunoscut și utilizat de către funcționarii publici cu atribuții în realizarea achizițiilor.
Achizițiile publice verzi (Green Public Procurement sau GPP) au fost definite de Comisia Europeană, în cadrul Comunicării „Achiziții publice pentru un mediu îmbunătățit”, ca:
… „un proces prin care autoritățile publice caută să achiziționeze bunuri, servicii și lucrări cu un impact de mediu redus de-a lungul întregului ciclu de viață al acestora față de alte bunuri, servicii și lucrări cu aceeași funcție principală.”
Mai multe informații despre concept aici.
La nivelul Organizației Națiunilor Unite și al Comisiei Europene s-au emis recomandări și strategii care subliniază rolul deosebit de important pe care îl au autoritățile în protejarea mediului și în încurajarea inovației atunci când cumpără bunuri, produse și servicii, utilizând cerințe tehnice ecologice sau criterii „verzi” de evaluare a ofertelor din licitațiile publice.
Cetățenii pot beneficia de produse și servicii de calitate achiziționate nu (doar) pe principiul celui mai mic preț, ci într-un mod responsabil și față de mediu și sectorul economic local.
Ce ne propunem
Misiunea noastră la acest capitol este să declanșăm schimbări sistemice în modul în care se achiziționează în România alimente pentru programele și cantinele de alimentație publică. Vrem ca acestea să fie aprovizionate cu prioritate din lanțuri scurte alimentare (producători locali) și din ferme care folosesc practici de producție „curate”.
Printr-un proiect pilot la nivelul orașului Brașov (Primăria Municipiului Brașov), ne propunem să facem primul pas în această direcție – creștem conștientizarea importanței rolului achizițiilor publice verzi, precum și capacitatea de implementare a achizițiilor verzi de către personalul responsabil din cadrul instituției.
Activitățile principale pe care le implementăm în perioada aprilie – septembrie 2021, cu sprijin financiar prin programul Bursele de Inovare Cluj, sunt:
Conștientizare
Capacitate de implementare
Declanșare schimbări sistemice
- O analiză legislativă a achizițiilor publice la nivel național în care mapăm cadrul legal existent din perspectiva existenței unor cerințe „verzi” și identificarea obstacolelor/blocajelor existente în implementare
- Co-realizarea unei viziuni, împreună cu reprezentanți ai sectorului, care să cuprindă un proces de schimbare în abordarea achizițiilor publice
- Dezvoltarea unui caiet de sarcini „verde” și testarea lui în cadrul unei proceduri de achiziții, pentru a vedea cum arată un proces schimbat
- Activități de informare și activități de lucru cu autorități de nivel național, în special ANAP, în vederea cooptării acestora în procesul de design a viziunii și caietului de sarcini „verde”. Este nevoie de implicare și sprijin din partea sectorului public în procesul de implementare a proiectului astfel încât rezultatele să fie trainice și să putem identifica soluții (inclusiv financiare) pentru a continua procesul de conștientizare și în alte zone alte țării.
Nu în ultimul rând, ne propunem monitorizarea pe termen mai lung a politicilor relevante în materie de achiziții publice și promovarea propunerilor de îmbunătățire a acestora din perspectiva mediului și dezvoltării durabile.
Cu cine lucrăm
De ce dorim această schimbare?
Conform Comisiei Europene, volumul de cheltuieli suportate de autoritățile guvernamentale din UE pentru bunuri, servicii și lucrări publice ajunge la circa 14% din GDP-ul UE, adică o valoare de 1.8 trilioane Euro anual. Cu alte cuvinte, „autoritățile publice din Europa sunt consumatori majori. Utilizându-se de această forță de cumpărare în favoarea bunurilor, serviciilor și lucrărilor prietenoase cu mediul, pot contribui semnificativ la un model de consum și producție durabil. […] Deși achizițiile publice verzi reprezintă un instrument voluntar, ar putea avea un rol-cheie în eforturile UE de a avea o economie mai eficientă din punct de vedere al utilizării resurselor. Ar putea ajuta la stimularea unei mase critice de cereri pentru bunuri și servicii mai durabile care altfel ar fi mai dificil de pus pe piață. Așadar, achizițiile publice verzi reprezintă un stimulent puternic pentru eco-inovație”.
Aplicarea conceptului de achiziții publice verzi în domeniul alimentar în țara noastră ar însemna redirecționarea banilor publici înspre fermele și comunitățile rurale din România și în practicile agricole prietenoase cu natura și cu sănătatea consumatorilor.
Momente-cheie în implementarea achizițiilor publice verzi în Europa și România
2003
Politica Integrată de Produs
Comisia Europeană dă un semnal Statelor Membre, prin Comunicarea asupra Politicii Integrate de Produs (IPP), să își întocmească propriile Planuri de Acțiune privind „înverzirea” achizițiilor publice. Până în aprilie 2021, 23 de State Membre UE au elaborat acest Plan – cele 4 State Membre care nu au făcut acest lucru sunt Estonia, Grecia, Ungaria, Luxemburg și România.
2008
Achiziții publice pentru un mediu îmbunătățit
Comisia Europeană publică Comunicarea „Achiziții publice pentru un mediu îmbunătățit” care explică modul în care poate fi redus impactul ecologic al consumului produs de autoritățile publice și modul în care pot fi folosite achizițiile publice verzi pentru stimularea eco-inovației. Comisia propune ca 50% din toate contractele publice să fie „verzi” până în 2010, prin raportare la o serie de criterii comune la nivelul UE care definesc termenul „verde” – până acum au fost dezvoltate criterii pentru 20 de sectoare/arii tematice printre care și sectorul „Alimente, servicii de catering și distribuitoare automate de produse”.
2016
Cumpărături verzi
Comisia Europeană publică „manualul” „Cumpărături verzi. Un manual pentru achiziții publice verzi”, ediția a treia – principalul material cu rol de ghidare a autorităților publice în această direcție, cu recomandări pentru diverse sectoare relevante pentru achiziții, printre care și cel alimentar. Conform acestui manual, o abordare verde în achizițiile publice în sectorul alimentar ar însemna solicitarea unui procent minim de/acordarea unui punctaj suplimentar pentru alimentele ecologice, legumele și fructele de sezon, includerea de clauze privind minimizarea risipei alimentare și a ambalajelor.
2016
Legislația națională pentru achiziții publice verzi
România adoptă Legea nr. 69/2016 din 25 aprilie 2016 privind achiziţiile publice verzi pentru: promovarea protecţiei mediului şi a dezvoltării durabile; promovarea consumului şi producţiei durabile, precum şi a eficienţei utilizării resurselor; încurajarea dezvoltării şi aplicării tehnologiilor curate şi prietenoase cu mediul; promovarea progresului social care favorizează dezvoltarea economică; asigurarea utilizării eficiente a fondurilor, prin promovarea produselor, serviciilor şi lucrărilor cu impact minim asupra mediului.
La elaborarea acestei legi au fost luate în considerare prevederile aplicabile la nivel european, anume: Comunicarea Comisiei Europene „Achiziții publice pentru un mediu îmbunătățit”, Comunicarea Comisiei „O Europă eficientă din punct de vedere al utilizării resurselor – inițiativă emblematică a Strategiei Europa 2020”, și Directiva 2014/24/EU privind achizițiile publice și Directiva 2014/25/EU privind achizițiile publice de către entitățile din sectorul de apă, energie, transport și servicii poștale.
2018
Ghidul național de achiziții publice verzi
România emite Ordinul nr. 1068/1652/2018 din 4 octombrie 2018 pentru aprobarea Ghidului de achiziţii publice verzi care cuprinde cerinţe minime privind protecţia mediului pentru anumite grupe de produse şi servicii ce se solicită prin caietele de sarcini, ex: hârtie de copiat, mobilier nou de interior şi exterior, alimente şi servicii de catering, autovehicule, produse şi servicii de curăţenie, echipamente IT de birou.
2019
Criteriile UE în sectorul alimentar
Comisia Europeană publică un Document de lucru cu „Criteriile UE privind achizițiile publice verzi pentru alimente, servicii de alimentație publică și distribuitoare automate de produse”. Ca exemplu, criteriul „produse de sezon” este explicitat astfel: „Produsele de sezon au efecte diferite asupra mediului, sănătății, economiei și societății, în funcție de regiunile de unde provin produsele și de cele în care sunt consumate. Produsele de sezon cultivate în aer liber și transportate pe distanțe scurte ar putea avea efecte mai mici asupra mediului decât produsele cultivate în sere sau transportate pe distanțe lungi.”
2019
Green Deal
Comisia Europeană își asumă un Pact Ecologic European, pe fondul crizei climatice și a pierderii biodiversității, pentru care sectorul agro-alimentar are o culpă majoră. În centrul Pactului se află Strategia „De la fermă la furculiță”, cu misiunea de a crea „un sistem alimentar echitabil, sănătos și prietenos cu mediul”. Referitor la achizițiile publice, Strategia își propune stabilirea de „criterii minime obligatorii pentru procurarea alimentelor sustenabile. Asta va ajuta orașele, regiunile și autoritățile publice să se implice prin achiziționarea de alimente sustenabile pentru școli, spitale și instituții și va da un imbold sistemelor agricole sustenabile, cum ar fi agricultura ecologică”. Strategia anunță că va revizui în 2021 schema de aprovizionare a școlilor, nu doar în sensul achizițiilor publice dar și în cel al educației privind alimentația sănătoasă, producția de alimente prietenoase cu mediul și reducerea risipei alimentare.
Noutăți
Fii la curent cu ultimele articole
Programe de alimentație publică din surse locale și ecologice
WWF-România invită funcționarii publici din județele Brașov, Mureș și Sibiu să participe la cursul despre achiziții publice verzi de alimente WWF-România invită funcționarii publici care planifică și derulează achiziții publice de alimente pentru programe precum „Cornul și laptele”, „Masă sănătoasă”, pentru cantine și spitale, pentru protocoale sau evenimente, să participe
„Cornul și laptele”, cu alimente de calitate la nivel național
WWF salută schimbarea de abordare întreprinsă de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) și Agenția Națională pentru Achiziții Publice în luna septembrie a.c. pentru a facilita achiziția de alimente de calitate destinate consumului copiilor din grădinițe și școli (clasele I-VIII) publice și private acreditate din România. Începând cu anul 2021,
Lansare Raport Planeta Vie 2024
Pe 10 octombrie 2024, WWF / Fondul Mondial pentru Natură lansează a 15-a ediție a publicației emblematice bienale Living Planet Report / Raportul Planeta Vie, un studiu cuprinzător despre tendințele în biodiversitatea globală și sănătatea planetei.
Alte resurse
Despre conceptul de achiziții publice verzi și inițiativa de pionierat a Primăriei Municipiului Brașov
Un material dedicat funcționarilor responsabili cu achizițiile publice din toată țara:
Povestea mărului, de la mugure la fruct
Un material dedicat profesorilor din ciclul primar, spre a fi folosit la clasă pentru discuții cu elevii privind consumul de fructe – în acest caz a merelor din pachețelul oferit în cadrul programului „Cornul și laptele”:
Primul studiu național privind achizițiile verzi din România
(iulie 2021)
Ritmul achizițiilor publice verzi la nivelul României este extrem de lent față de urgența cu care trebuie implementate măsuri privind țintele de neutralitate climatică, care astfel nu pot fi atinse de România până în 2050 (conform obiectivului UE) – acestea sunt concluziile Etapei I a primului Studiu Național privind Achizițiile Publice Verzi în România, derulat de ARDLD – Asociația Română pentru Dezvoltare Locală Durabilă și ONV LAW.
Exemple de bună practică pentru achiziții verzi
Când ne uităm la exemplele existente de bună practică trebuie să avem în vedere cateva dimensiuni la care ne raportăm:
- Cadrul legal și politic existent al achizițiilor publice verzi,
- Ințelegerea capacității pieței și evaluarea cheltuielilor și avantajelor,
- Introducerea standardelor de mediu în achizițiile publice,
- Profesionalizarea domeniului achizițiilor publice verzi – creșterea expertizei și a capacității instituționale,
- Creșterea gradului de conștientizare în ceea ce privește beneficiile achizițiilor publice verzi în randul societății civile și mediului de business,
- Monitorizarea rezultatelor și a efectelor implementării acestor concepte și îmbunătățirea politicilor publice, în consecință.
Inițiativă de responsabilitate socială corporativă în mediul de business public
În 2008, consiliul de administrație al ÖBB Infrastruktur, compania austriacă de infrastructură feroviară, a decis să implementeze un sistem de management de mediu (certificat conform ISO 14001) ca pilon major pentru dezvoltarea durabilă a companiei, iar achizițiile au fost identificate ca fiind unul dintre domeniile-cheie legate de performanța de sustenabilitate a companiei. Cheltuielile anuale de investiții ale ÖBB Infra se ridică la 2 miliarde EUR (aproximativ 1% din produsul intern brut austriac). Strategia de achiziții durabile adoptată de companie vizează conștientizarea ofițerilor de achiziții publice pentru integrarea criteriilor socio-economice în procesul de achiziții, printr-o abordare pas cu pas, pentru a contribui la următoarele obiective:
- reducerea consumului de resurse, utilități, energie,
- evitarea deșeurilor și a emisiilor poluante
- creșterea calității,
- protejarea biodiversității,
- reducerea costurilor de mediu interne și externe,
- creșterea transparenței și plauzibilității costurilor,
- promovarea inovării,
- condiții de muncă și venituri echitabile,
- crearea de locuri de muncă „verzi”,
- „câștigarea” furnizorilor ca parteneri strategici.
Mai multe informații aici.
Inițiativă în zona legislativă la nivel național
In 2005, Ministerul Mediului a introdus Actul privind încurajarea achiziționării de produse ecologice. La începutul fiecărui an, instituțiile publice centrale și locale sunt obligate prin acest Act să prezinte un plan de punere în aplicare a unor obiective în zona achizițiilor publice verzi precum și să depună la Minister evaluările de performanță ale anului precedent. Actul a fost rezultatul unor consultări cu ministerele de resort, organizații ale societății civile, experții și industria pentru a conveni asupra esenței legii privind încurajarea achiziționării de produse ecologice. Adoptarea Legii a fost esențială în stimularea dezvoltării pietei de produse ecologice atât în cantitate, cât și în calitate. Cheltuielile publice totale pentru achizițiile verzi s-au triplat, iar numărul de produse certificate ecologic a crescut considerabil. Guvernul nu stabilește obiective cantitative legate de achizițiile publice ecologice, dar fiecare instituție de stat trebuie să își stabilească propriul obiectiv voluntar (de exemplu, bugetul pentru achiziții ecologice și procentul de achiziții ecologice în raport cu achizițiile totale ale anului) și să îl raporteze Ministerul Mediului.
Mai multe informații aici.
Un Plan de acțiune national pentru utilizarea achizițiilor publice ca instrument de protecție a mediului
Legea achizițiilor suedeze prevede că autoritățile contractante ar trebui să ia în considerare aspectele de mediu și sociale în legătură cu achizițiile publice, dacă natura achizițiilor permite acest lucru. Deja din anul 1995, Agenția Suedeză pentru Protecția Mediului estimase că majoritatea achizițiilor publice includeau cerințe de mediu, dar puține cerințe au condus la îmbunătățirea efectivă a performanței de mediu. Pentru a îmbunătăți acest lucru și a extinde piața bunurilor și serviciilor produse în mod durabil, guvernul suedez a adoptat o serie de acțiuni printre care înființarea Comitetului pentru achiziții ecologice durabile. Acest comitet a primit o misiune largă de a promova achizițiile publice verzi în Suedia și de a influența Uniunea Europeană să includă obiective ecologice în directivele UE privind achizițiile publice. Comitetul a realizat un ghid orientativ pentru achiziții verzi, cu criterii pentru bunurile și serviciile achiziționate în mod obișnuit.
Apoi în 2007, Suedia a adoptat un Plan de acțiune pentru a oficializa eforturile de utilizare a achizițiilor publice ca instrument de protecție a mediului. Planul de acțiune conținea obiective pentru:
- o pondere sporită a achizițiilor publice care iau în considerare aspectele legate de mediu și sustenabilitate,
- acorduri-cadru verzi,
- utilizarea la scară largă de criterii verzi de către autorități locale, consilii județene și autorități guvernamentale.
Un alt aspect pe care s-au concentrat a fost dimensiunea socială, prin adăugarea de criterii promovate de convențiile și criteriile ONU privind drepturile omului.
Mai multe informații aici.
Pentru mai multe informații, vă rugăm contactați:
Mihaela Frățilă, Expert achiziții și dezvoltare comunitară în cadrul biroului WWF din Brașov
Activitate dezvoltată în programul Bursele de Inovare Cluj realizat de Centrul Cultural Clujean în cadrul proiectului Cluj Future of Work finanțat de Fondul European de Dezvoltare Regională prin Urban Innovative Actions.
www.diviziadeinovare.ro/viitorul-muncii/bursele-de-inovare-cluj